Cricket.jpg
Deltakerne på kurset. Foto: NCF.

Første ICC-sertifiserte dommerkursholdere i Norge

Tariq Mir og Ashis Patro er de første ICC-sertifiserte kursholdere for dommerkurs i Norge.

Vi gratulerer Ashis Patro og Tariq Mir med å ha blitt godkjent som første ICC-sertifisert dommerveiledere i Norge!

Betydelig milepæl

Ashis Patro spiller for Fjord CK, og er i tillegg leder av NCFs dommerkomite. Tariq Mir er ansatt i NCFs administrasjon som idrettskonsulent, og er ansvarlig for blant annet dommerutvikling.

- Å oppnå sertifisering fra International Cricket Council (ICC) er en betydelig milepæl for den enkelte, men dette bidrar også dypt til utviklingen av dommerstanden i Norge. Det å oppnå denne sertifiseringen viser engasjement og ekspertise både for dømming og cricket generelt, sier Trond Søvik, generalsekretær i Norges Cricketforbund.

Teori og praksis

Kurset gikk over to fulle dager på Ullevål stadion i slutten av mars måned. Til tross for at kurset ble arrangert i påskehelgen hadde 15 entusiastiske deltakere meldt seg på.

Jasmine Naeem (ICC Master Educator) fra England var til stede for å bistå, veilede og samtidig evaluere begge under gjennomføringen av ICC Level 1 for dommere. Kurset inneholdt en god del teori, samt praksis, rollespill og gruppearbeid.

Naeeem var veldig fornøyd med planleggingen og gjennomføringen av et ganske omfattende kurs, som ikke bare krever kunnskap om cricket og dens lover og regler, men også pedagogisk forståelse.

Vi ser frem til å følge Ashis Patro og Tariq Mir videre, og til deres bidrag til cricket i Norge!