38F23B25-5F2E-45F3-8607-6435309F1818.jpeg

Cricket historie

Crickets opprinnelse

Cricket som sport har røtter helt tilbake til England på 1500-tallet. I utgangspunktet var cricket et spill for barn og unge før de voksne oppdaget hvor artig cricket var. I begynnelsen var cricket en idrett som kun ble spilt i England. Etterhvert som engelske kolonister erobret større deler av verden ble cricket introdusert til nye territorier i det britiske imperiet. Den første landskampen i cricket ble spilt i New York i september 1844 da «United States of America» tok imot «The British Empire's Canadian Province». Kampen ble spilt over tre dager og foran nesten 20 000 tilskuere og Canada vant med 23 runs. I dag har det internasjonale forbundet, International Cricket Council (ICC), 105 medlemmer og cricket har vokst til å bli en verdens aller største og mest populære idretter.

Cricket i Norge

Cricket som sport ble introdusert i Norge for første gang på 1800-tallet. Den første norske cricket klubben het Christiania Cricket Club og det sies at den første cricketkampen i Norge gikk av stabelen den 18. august 1866. Cricket opplevde et lite oppsving i årene som fulgte og da Oslo kommune kjøpte området som i dag er Frognerparken, var det satt av områder til en cricketbane i de tidligste planutkastene til den nye parken. Ingen av de opprinnelig planene ble gjennomført og interessen for cricket ebbet etterhvert ut sammen med 1800-tallet.

Det var ikke før arbeidsinnvandrere fra Pakistan kom til Norge på slutten av 1960-tallet at cricket fikk en ny oppblomstring her til lands. Etter å ha vært en populær fritidsbeskjeftigelse for overklassen 100 år tidligere var det nå en hardtarbeidende gjeng på østkanten som la grunnlaget for den moderne cricketen i Norge. I 1974 ble Sentrum Cricket Klubb (tidligere Cresent Cricket klubb) etablert og cricketsporten ble stadig mer populær. I løpet av de siste 10-15 årene har cricket vært en av de raskest voksende idrettene i Norge. Norges Cricketforbund (NCF) ble etablert i 1994 og forbundet ble tatt opp som medlem i Norges idrettsforbund i 2007. I dag kan norsk cricket vise til ca. 3.500 aktive medlemmer i nærmere 60 klubber.