
Sanksjons-/spille-reglement 2025
KAPITTELOVERSIKT:
§ 1.1 Norges Cricketforbund (heretter NCF) s spillereglement gir de overordnede rammene for all medlems-, kamp- og konkurranseaktivitet under NCF for norsk cricket. Der intet særskilt er angitt, gjelder reglementet for alle cricketkamper.
§ 2.1 NCF er underlagt Norges idrettsforbund-, og olympiske og paralympiske komité-, (NIF) s lov, og de forpliktelser som følger med å være organisert som et særforbund i NIF. NCF er også underlagt International Cricket Council (ICC).
§ 3.1 All kampaktivitet i regi av NCF skal avvikles i henhold til gjeldende reglement og internasjonale cricketlover. Der det i dette dokumentet er referert til «lovene» eller «internasjonale cricketlover» menes de gjeldende lover for cricket definert av ICC One Day International (ODI) reguleringer for menn, med unntak av paragrafer som ikke er relevante eller gjennomførbare i Norge. Se dokumentet HER.
Nødvendige punkter fra ICC T20 regulering for menn, er lagt inn under dette reglementet.
Ev. dispensasjonssøknader (vedr. alderskrav, overganger og andre særskilte forhold) fra klubbene må sendes administrasjonen i god tid, senest 10 dager før aktuelle tilfelle. Søknader som administrasjonen ikke finner grunnlag for å innvilge eller er i tvil om, skal oversendes styret for behandling med begrunnelse. Klager på administrasjonens behandling/beslutning, kan påklages til styret.
En cricketsesong defineres fra første til siste oppsatte kamp i et kalenderår. Normalt fra starten av mai til slutten av september.
§ 4.1 Klubber må søke om tillatelse fra NCF for å bruke en cricketbane (match pitch) i Oslo kommune til å spille kamper som ikke er organisert av NCF. Brudd på bestemmelsen kan medføre at laget får et forbud mot å bruke banene for trening eller treningskamper en bestemt periode.
Alle som ønsker tilgang til en cricketbane til trening eller treningskamp i Oslo, må foreta banereservasjon via turneringssystemet. For å kunne arrangere private turneringer e.l, må vertsklubben sende en søknad til administrasjonen i god tid til post@cricketforbundet.no
Vertsklubben har ansvaret for å rydde bane-området for søppel. Søppelrydding og vedlikehold av treningsbane skal skje i tråd med NCF sine instrukser og anvisninger. Hvis vertsklubb ikke oppfyller dette, skal klubben ilegges et forelegg på minst kr 3.000, -
§ 5.1 Lagenes ansvar
Begge lag har hovedansvaret for cricketbanen. Begge lag skal sørge for at banen er spilleklar senest 20 min. før kampstart, at skåringstavle/scoreboard, banemerkingstau/boundary rope eller flagg er på plass og at banen er ryddet. Der det er boundary flagg, scoreboard, stoler og annet utstyr, skal dette plasseres/oppbevares i tråd med gjeldende NCF instruks. Hvis et lag nekter å samarbeide, vil regler som gjelder for sen kampstart og ev. walkover tre i kraft. Dommeren plikter å påse at det blir gjort og rapporterer inn klubben som ikke samarbeider. Ved mislighold, vil det ansvarlige laget bli ilagt et forelegg på kr. 1.000, -, som må være betalt innen fristen. Ved frist overtredelse, forhøyes beløpet til kr. 2.000, -
-
Begge lag må sette opp hver sine flagg på merket eller anvist plass av dommerne 20 min. før kampstart
-
Etter kamp må begge lag samle inn sine flagg
-
Må begge lag legge tauet på merket eller anvist plass av dommerne 20 min. før kampstart
-
Etter kamp må begge lag flytte tauet minst 5 meter utenfor boundary
Når det gjelder tørking av banen ved å suge opp vann ved hjelp av rollers e.l., er begge lag forpliktet til å samarbeide. Hvis et lag nekter å samarbeide, vil regler som gjelder for sen kampstart og walkover også gjelde her.
Lagene må ha med seg wickets og bails på hver kamp, som må plasseres på midtstripen/pitchen senest 20 min. før kampstart. Kampen kan ikke starte uten wickets, og regler som gjelder sen kampstart og walkover tre i kraft.
§ 6.1 I alle kamper skal det benyttes fargede cricketdrakter og fargede leggbeskyttere/pads (heretter pads). Lagene forpliktes til å innhente forhåndsgodkjenning av farge på draktene. I tillegg skal begge slagmenn/batters på pitchen ha lik farge på pads.
Det brukes bestemte cricketballer (godkjent merke og type) til kamper i regi av NCF. Lagene som spiller disse kampene, plikter å bruke den godkjente ballen i gitt turnering.
§ 8.1 For å kunne delta i organiserte cricketaktiviteter må en person være medlem i en cricketklubb som er medlem i NCF og registrert i NIF.
A. U23 – For spillere fylt 15 år til 23 år etter 1. januar i kalenderåret som serien arrangeres
B. U18 – For spillere fylt 14 år til 18 år etter 1. januar i kalenderåret som serien arrangeres
C. U15 – For spillere fylt 12 år til 15 år etter 1. januar i kalenderåret som serien arrangeres
D. U12 – For spillere fylt 7 år til 12 år etter 1. januar i kalenderåret som serien arrangeres
E. Veteran – Aldersgrense fra fylte 40 år før 1. januar i kalenderåret som serien arrangeres
For å delta i seriespill på seniornivå (U17 og veteran), må spillere minimum ha fylt 15 år før deltakelse.
For å delta i organisert cricketaktivitet i regi av NCF, må en spiller ha gyldig oppholdstillatelse eller gyldig D-nummer (midlertidig identifikasjonsnummer).
-
Alle spillere som ønsker å delta i organiserte turneringer i regi av NCF, må følge prosedyren i rekkefølgen som er angitt nedenfor for å søke om å bli spilleberettiget
-
Uregistrerte spillere vil kunne registrere seg ved å sende en forespørsel om opptak til ønsket klubb, via Min Idrett, som må godkjennes av klubben i Klubb Admin (KA)
-
Lisensansvarlig må opprette lisens for spilleren i Sports Admin (SA)
-
Spilleren må deretter foreta registrering i NCFs turneringssystem (CricClubs)
-
Godkjenning gjøres først av klubben og deretter NCF etter kontroll i Sports Admin (SA). For registrering i turneringsystemet klikk her
-
Alle felt må fylles ut med samme informasjon som i spillerens min idrett profil
-
Dokumentasjon for registrering i klubb admin må sendes til admin. Det kan være screenshot eller lenke til spillerens min idrett profil
§ 9.1 Søknad om overganger
Samtlige overganger gjøres elektronisk via Min Idrett. Prosessen startes alltid av spiller. Søknad må godkjennes i SA, først av ny klubb og deretter moderklubben. Overgangsavgift betales online av enten spiller eller ny klubb.
-
En spiller selv annullerer overgangen
-
Overgang annulleres/slettes av NCF
-
Overgangen avslås på rettmessig grunnlag
-
En klage (SU)/anke (AU) ikke får medhold
Det er to overgangsvinduer i løpet av et kalenderår.
Overgangsvindu 2 - åpner kl. 00.01 den 20. Juni. Stenger kl. 23.59 den 27. juni.
Det er kun tillatt med én (1) overgang pr. spiller pr. overgangsvindu. Søknad om overgang må registreres via spillerens profil i Min Idrett innen overgangsvinduet stenger. En ekstra overgang kan gjøres av en spiller som ikke har spilt en eneste kamp uavhengig av overgangsvinduet ved å velge alternativet «overgang utenfor overgangsvinduet».
Spillere som av ulike årsaker ikke trives eller ikke får delta i kampaktivitet i en klubb og derfor ønsker overgang utenfor overgangsvinduet til en annen klubb, kan søke NCF administrasjonen om dispensasjon fra § 9.2 og § 9.3. Ved søknad om en slik dispensasjon, må bekreftelse på mistrivsel og manglende kamptilbud fra moderklubben dokumenteres. Moderklubben gis en frist på 3 virkedager for tilsvar.
-
Avgift for ordinær overgang, er kr. 500 (gjelder også inaktive spillere)
-
Avgift for overgang utenfor overgangsvindu er kr. 800
-
Ekstraavgift (utover herværende punkt A) for overgang til klubb/lag i høyere divisjon etter moderklubbens nedrykk, er kr. 5.000 (totalt 5.500)
-
Overganger er gratis for alle kvinner, barn og unge under 18 år, og ved klubbnedleggelse/oppløsning.
Godkjente overganger skal behandles av NCF fortløpende.
Ved spillerovergang fra lag som i foregående sesong rykket ned i divisjonssystemet, gjelder andre vilkår. I de tilfeller der en spiller ønsker å melde overgang til lag som spiller i en høyere divisjon enn den divisjonen spillerens lag rykket ned til, må det normalt betales ekstra overgangsavgift j.f § 9.4.c i tillegg til ordinær overgangsavgift, som i sin helhet vil tilfalle moderklubben.
§ 9.7 U23-spillere som er registrert i klubbens lag som spiller i lavere divisjon, kan også spille for klubbens lag som spiller i høyere divisjon, et ubegrenset antall ganger i løpet av en sesong. Spillere registrert i klubbens lag som spiller i høyere divisjon, kan ikke spille for klubbens lag som spiller i lavere divisjon. Lagbytter og spillerflyt mellom lag fra samme klubb i Qualifying divisjonen er ikke tillatt, selv om lagene er plassert i forskjellige grupper/puljer.
§ 10.1 Såfremt det er kapasitet og praktisk mulig, skal samtlige registrerte medlemsklubber som oppfyller gjeldende vilkår, har rett til å delta i seriespill og annen kampaktivitet. Det forutsetter at påmelding og innbetaling av kontingent/avgift er registrert innen fristens utløp. Innmelding og innbetaling gjøres normalt via turneringssystemet.
§ 10.3.1 Om en klubb/lag ikke ønsker å delta eller trekker seg fra et av formatene eller en turnering, vil laget miste sin plass. Når et kvalifisert lag takker nei til plass eller trekker seg, kan plassen tilbys neste lag på tabellen så lenge det er nødvendig for å få balanse/antall kamper. Hvis et lag i laveste divisjon trekker seg, kan nye lag tas inn på ovennevnte grunnlag. Det er unntak hvis arbeidet med kampplanen har startet/kommet så langt at det ikke er gjennomførbart. Ved ønske om gjenopptakelse i seriespill, må laget begynne i laveste divisjon, forutsatt at plassen ikke er fylt opp av nye lag.
Ved utsettelse, flytting av dato i NM, T10 Festivalen eller andre turneringer innen samme sesong, vil turneringsoppsettet nullstilles. Lag som fikk plass fordi kvalifiserte lag ikke kunne delta, kan dermed miste plassen dersom opprinnelig kvalifiserte lag velger å delta etter ny dato er annonsert.
I seriespill vil lagene beholde plassene sine med mindre det er gjort betydelige endringer i formatene.
§11.1 Utsettelse av kamper
Ingen kamper utsettes eller endres på forespørsel fra klubber etter endelig publisering av kampplan, med unntak av §11.1.1 og 11.2
NCF kan om nødvendig foreta endringer forutsatt at klubbene varsles minst to uker før kampdatoen. Ved kortere varsel enn to uker, må samtykke fra klubbene innhentes. På slutten av sesongen, en uke.
Ved forespørsel kan mulighet for to swap muligheter vurderes.
Dødsfall for aktiv spiller i klubben, eller dødsfall i en aktiv spillers kjernefamilie. Med kjernefamilie menes en aktiv spillers foreldre, ektefelle, barn og søsken. Dødsfall i den øvrige familien vil ikke betraktes som gyldig forfallsgrunn. Alvorlig ulykke, sykdom hvor flere spillere er involverte. Det må være umulig for laget å stille med nok spillere ved kampstart. Ulykke eller sykdom må være av den grad at det ikke var mulig å stille lag. Ulykken må dokumenteres. Ved alvorlig sykdom, må legeattest fremlegges for hver syk spiller.
Det er kun dommerne som kan avlyse en kamp på kampstedet på grunn av vær og spilleforhold ved banen. En slik avlysning kan skje før opprinnelig kampstart eller toss, om dommerne finner det nødvendig. Dersom en kamp må flyttes på grunn av omstendigheter utenfor NCF sin kontroll, skal de berørte lagene varsles så fort mulig. Dommerne må varsles senest dagen før kampdagen. Ved kortere varsel, skal NCF stå for honorar etter krav fra dommerne.
§ 12.1 Hvis et lag/klubb blir oppløst og/eller trekker seg fra seriespill eller turnering før sesongstart, vil de miste plassen sin. Dersom lag/klubb på et senere tidspunkt ønsker å delta i seriespill og turneringer, er klubben å regne som et nyregistrert lag.
§ 13.1 Walkover
Et lag kan ikke på egenhånd gi walkover, men må innhente godkjenning fra NCF. Lag som ikke får godkjent walkover iht. § 13.1.1 og lag som ikke møter opp til kamp, vil trekkes 6 - poeng i gjeldende tabell for inneværende sesong og avkreves forelegg på kr. 6.000, -
Lag som gir beskjed om de ikke kan stille lag til kamp satt opp i deres egen region eller annen region med kort reisevei iht. § 16.1.1, vil trekkes kun 3 - poeng i gjeldende tabell, og avkreves forelegg på kr 3.000, -. Hvis kampen er satt opp i annen region med lang reisevei, trekkes fortsatt 6 poeng, og forelegg på kr. 6.000, - ilegges.
§ 14.1 Det er forbundsstyret i NCF som bestemmer antall divisjoner og antall lag i hver divisjon før sesongstart. Endring av antall lag i en divisjon må vedtas før sesongstart i sesongen før endingen(e) innføres.
Divisjonsoppsettet og inndelingen for kommende sesong skal være klart rett etter endt sesong og senest 1. november.
I seriemesterskap som super league og T20 league skal det spilles etter seriespillprinsippet uten finalekamp.
I SL spilles det 30, 35 og 40 overs format med seks divisjoner og en pulje, med unntak av Qualifying divisjon som har to puljer med maksimalt ti lag i hver pulje. Det spilles enkel serierunde i samtlige divisjoner. Elite spiller 40, 1. divisjon 35, og 2., 3., 4., og Qualifying divisjon spiller 30 overs.
Spilles i T10 format basert på kvalifisering fra T20 League fra foregående år. Fire best plasserte lag fra elite, to fra første og to fra andre divisjon blir automatisk kvalifisert. Lagene deles i to grupper iht. § 14.5.1 bestående av 4 lag i hver gruppe. Det spilles enkel runde med semifinaler på kryss.
Gruppe A: Elite lag 1 - Elite lag 3 - Div. 1 lag 2 - Div. 2 lag 1
Gruppe B: Elite lag 2 - Elite lag 4 - Div. 1 lag 1 - Div. 2 lag 2
§ 14.5.2 Utvalgte regler for utdeling av H. M. Kongens Pokal
-
H.M.Kongens Pokal skal alltid være den høyest rangerende premie i Norgesmesterskapet.
-
Idretten (NIF) vil ikke tillate at H.M.Kongens Pokal deles ut i Norgesmesterskap med dårlig kvalitet og kvantitet. Det er NCFs ansvar å sørge for at dette ikke skjer.
-
Det er en forutsetning at Norgesmesterskapene tilrettelegges slik at de beste utøverne har/får anledning til å delta. En må ikke komme i en situasjon der de beste utøverne prioriterer andre stevner/mesterskap foran NM.
-
Det må delta minst 8 lag for at et NM skal være berettiget til en Kongepokal.
-
Særforbundene skal ha egne bestemmelser for utdeling av H.M.Kongens Pokal. Bestemmelsene skal inneholde regler som skal være utformet slik at det er mulig, under enhver omstendighet, å utpeke en vinner.
Vinneren av NM representerer Norge under ECL året etter. Hvis NM skulle bli avlyst, vil vinner av T20 League representere Norge i ECL.
Tre første overs med powerplay. Ved reduksjon mellom 9-10 overs blir det fortsatt 3 overs med powerplay og mellom 5-8 overs, blir det 2 overs med powerplay.
-
10 over match: 2, 2, 2, 2, 2
-
9 over match: 2, 2, 2, 2, 1
-
8 over match: 2, 2, 2, 1, 1
-
7 over match: 2, 2, 1, 1, 1
-
6 over match: 2, 1, 1, 1, 1
-
5 over match: 1, 1, 1, 1, 1
Elite Divisjon består av maksimalt 10 lag. De to lagene som ender på 9. og 10. plass på tabellen etter avsluttet seriespill rykker ned til divisjon 1.
§ 14.6.2 De øverste to lagene på tabellen etter avsluttet seriespill rykker opp til divisjon 3. De fire lagene som ender på 7., 8., 9. og 10. plass på tabellen etter avsluttet seriespill rykker ned til divisjon Qualifying, forutsatt at det er to puljer i Qualifying divisjon. Lag på 7. plass rykker ned til pulje A, lag på 8. plass til pulje B, lag på 9. plass til pulje A og lag på 10. plass til pulje B. Hvis det kun er en pulje i Qualifying, vil lag på 9. og 10. plass rykke ned. Dersom det kun er en pulje, blir det som en ordinær divisjon hvor to nederste lag rykker ned.
Dersom det er behov for å fylle opp kvoten av lag i en divisjon, kan flere lag rykke opp i divisjonen over
PLAYOFF KAMPER, UAVGJORTE/TIE (HERETTER TIE) KAMPER, SEMI FINALER OG FINALER I NM OG ANDRE TURNERINGER
§ 14.8.3 Hvis ordinær kamp har benyttet bergeningskalkylen/algoritmen Dockworth Lewis (heretter DL) metoden, vil alt. 3 være gjeldende.
En kamp som er satt opp på Ekeberg, kan ved særlig dårlige baneforhold flyttes til en annen ledig bane på Ekeberg av dommerne.
§ 15.1 Kamplengde, tid og pauser.
En kamp består av to innings. Hver inning består av et gitt antall overs. Hver over skal gjennomføres på maksimalt 4 min. og 10 sek., i 20 overs format/kamper 4 min. og 15 sek. og 5 min. i T10 kamper.
Div.
|
Overs
|
Min overs
|
Tid pr. inning
|
Drikke pr. inn
|
Pause
|
Tidsramme
|
Overs
|
Tid sep.
|
Elite
|
40
|
16
|
2t 50m
|
1x5m
|
20 m
|
6 timer
|
35
|
5t 15m
|
1.
|
35
|
14
|
2t 30m
|
1x5m
|
15 m
|
5 t 15m
|
30
|
4t 35m
|
2. – Q
|
30
|
12
|
2t 10m
|
1x5m
|
15 m
|
4t 35m
|
25
|
3t 55m
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T20
|
20
|
5
|
1t 30m
|
1x5m
|
10 m
|
3t 20m
|
20
|
3t 20m
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T10
|
10
|
5
|
50m
|
ingen
|
10 m
|
1t 50m
|
10
|
1t 50m
|
En drikkepause per inning er tillatt, normalt etter halve inning er ferdig. Ved særlige behov kan dommerne tillate ekstra drikkepause for alle eller for en bestemt spiller med helseutfordringer.
§ 16.1 Poengtildeling og uavgjorte/tie break resultater i samtlige divisjoner
-
2 poeng for seier
-
1 poeng for uavgjort.
-
1 poeng ved avlysning (abandon) og ikke ferdig spilt kamp uten resultat.
-
0 poeng til hvert lag hvis en kamp ikke kan fullføres på grunn av konflikt eller voldsutøvelse hvor begge lag er ansvarlige.
-
Hvis et av lagene er ansvarlig, gis det walkover mot det ansvarlige laget
-
Net run rate (NNR)
-
Vinner av innbyrdes oppgjør
-
Flest seiere
§ 17.1 Tidsskjema
Samtlige kamper gjennomføres etter tidsskjema presentert i § 15.2 i dette reglementet.
Lagene må være til stede på banen i godkjente spilledrakter senest til toss, som må skje senest 15 min. før og tidligst 30 min. før kampstart. Om kampen utsettes grunnet vær og baneforhold, vil toss bli utsatt til nevnte forhold tillater kampstart. Kapteinene vil bli oppdatert av dommerne etter enhver vurdering av vær og baneforhold.
Lag som forårsaker forsinkelser i kampstart eller toss utover 4 min. skal straffes med reduksjon. En over ved batting for hvert 4. min. forsinkelse. I tillegg vil laget som er til stede med nok antall spillere ved fastsatt toss tid, erklæres som vinnere av toss. Dersom begge lag ikke har nok spillere til fastsatt toss tid, reduseres kun overs.
En kamp kan ikke begynne senere enn 30 min. etter fastsatt starttidspunkt, med mindre det er værforhold og sikkerhetsrelaterte årsaker som skaper utfordringer med kampstart. Det betyr at tidspunktet for walkover ved manglende oppmøte eller for få spillere er 31 min. etter fastsatt starttid, i henhold til kampplan.
Reduksjon av overs kan skje både før og under kamp. Det er kun dommerne som kan redusere antall overs, og dette kan kun gjøres med bakgrunn i værforhold, lysforhold og sikkerhet. Ved en avgjørelse om å redusere overs er det dommernes ansvar å informere begge lag umiddelbart. Fastsatt eller ytterligere reduksjon av overs før toss, må registreres i scoringssystemet før kampstart, for å unngå feil i NNR.
For en redusert inning av en opprinnelig T20 kamp med en lengde på mellom 5 og 9 overs, kan ingen bowler kaste/bowle mer enn to overs.
Det må være minst ni spillere fra hvert lag til stede på banen før toss kan gjennomføres. Dersom et eller begge lag ikke har ni spillere til stede 15 min. før kampstart, er kampen ansett som forsinket. Regler for reduksjon av overs, og ev. walkover vil gjelde.
Hvis laget som har feltspill/fielding-/utelaget (heretter fielding laget) i 1. inning ikke kaster sine overs etter tidsskjemaet som er satt opp for divisjonen, skal 1. inning fullføres. Forsinket lag straffes med 5 penalty runs per forsinket over. Penalty runs må legges til totalen før siste over av inning starter. Samtidig må dommerne informere scorer og kapteinene om hvor mange runs som skal legges til totalen. Hvis siste over kastes uten at dommerne har oppdatert alle nevnte parter om penalty runs, skal det ikke telles med i totalen. Tidsberegning for tapt tid: 4. min. per over i Super League, og 4 min. og 15 sekunder i T20 og 5 min. i T10 kamp). Antall poeng/target score skal ikke reduseres.
Hvis laget som har fielding i 2. inning ikke kaster sine overs etter tidskjemaet som er satt for divisjonen skal inning fullføres. Forsinket lag straffes med 5 penalty runs per forsinket over. Penalty runs må legges til totalen før siste over av inning starter. Samtidig må dommerne informere scorer og kapteinene om hvor mange runs som skal legges til totalen. Hvis siste over kastes uten at dommerne har oppdatert alle nevnte parter om penalty runs, skal det ikke telles med i totalen. (4 min. per over i Super League og 4 min. og 15 sek. i T20 og 5 min. i T10 kamp). Den totale tiden kan utvides med maksimalt 30 min. Er ikke kampen ferdig innen utvidet tid, gis det walkover mot det laget som er forsinket.
Ved sløsing av tid både fra batting- eller fielding laget, skal første og siste advarsel gis, som vil gjelde for hele laget og deretter 5 penalty runs for hver gjentakelse.
-
En spiller er skadet og trenger medisinsk behandling.
-
En spiller er skadet og bruker ekstra tid på å forlate banen.
Dersom batting laget bruker for lang tid kan dommeren, etter første advarsel:
-
Tildele penalty runs
-
Redusere tid og/eller overs for batting laget
-
Det gis kun en advarsel som vil være gjeldene for hele laget
-
Forsinkelse og en eventuell reduksjon i overs skal varsles til begge lags kapteiner av dommerne i god tid slik at de kan tilpasse spillestrategien sin deretter
-
Scorer må varsles om hvor mange + penalty runs som ev. skal legges til iht. § 17.4 og 17.4.1.
Merking av batting gaurd på pitch med fot eller balltre/bat, er strengt forbudt. Kun kritt eller lignende kan brukes. Batting laget er pålagt å sørge for kritt. Første og siste advarsel gis som vil gjelde hele laget. Deretter må dommerne iverksette straffetiltak. 5 penalty runs for hver gjentakelse.
Kun dommerne i fellesskap kan avlyse en kamp på kampstedet på grunn av rådende vær og spilleforhold ved banen. Spilleforhold skal ikke anses som verken urimelige eller farlige bare fordi forholdene ikke er ideelle. Det faktum at gresset og ballen er våt, garanterer ikke at grunnforholdene anses som urimelige eller farlige. På banene i Drammen og Bærum kan sollys være et problem. Kampen skal ikke stoppes, men fortsettes fra den ene enden frem til sollyset ikke forstyrrer kampen. Samme prinsipp vil ved behov gjelde for andre baner.
Merk, det er kun utfordrende vær- og baneforhold som gir NCF grunnlag for å utsette kamper på kampdag eller tidligere. Utsatte kamper skal omberammes i tråd med gjeldende regler. Dommerhonorar dekkes av NCF hvis kampen utsettes kampdag.
NCF kan utsette kamper og dommerne kan avlyse kamper. Dommerne og scorer har krav på fastsatt honorar av klubbene selv om kampen avlyses.
§ 17.7 Resultat
For at en seriekamp, også redusert, skal ha et gyldig resultat, må minst 40 prosent av totale overs av opprinnelig fastsatt kamplengde være spilt i begge innings. I langformat kamper spilt i september, vil den fastsatte kamplengden være den som gjenstår etter reduksjon. I opprinnelige T20 kamper, gjelder minst 5 overs for hver inning. Når kun det ene laget i en Super League kamp har fått redusert overs pga. forsinkelse, skal 40% beregnes ut ifra den reduserte kamplengden og ikke den opprinnelige kamplengden. 40% regelen i Super League og 5 overs i T20 vil ikke gjelde hvis et lag blir “all out”.
Dersom et av lagene ikke er enig i resultatet, skal kapteinen fra det aktuelle laget skrive en protest inn i kampskjemaet. Deretter må en skriftlig klage sendes (SU) innen gjeldende frister. Det er kun de involverte lagene som har anledning til å påklage resultatet.
Begge lag skal ved toss levere en kampball og minst en reserve ball til dommerne.
En bowler kan kun gjøre en batter mankad/run out før bowlerens arm er i vertikal posisjon for å avlevere ballen. (iht. ICC regel)
§ 18.1 Power Play Super League
Power-play 1, består av 20 % av kamplengde, hvor bare 2 feltspillere (fielders) kan være utenfor innersirkelen (minst 7 fielders må være innenfor den innersirkelen). Dette gjelder i alle divisjoner.
Det er kun to power play i T20 Championship og NM. Power-play 1, består av første 6 overs hvor bare 2 fielders kan være utenfor innersirkelen (minst 7 fielders må være innenfor innersirkelen). Dette gjelder samtlige divisjoner.
Inning/overs
|
Power-play 1
|
Power-play 2
|
Power-play 3
|
|
Bowlers overs limit
|
5
|
1
|
4
|
T20
|
|
1+1+1+1+1
|
6
|
2
|
4
|
T20
|
|
2+1+1+1+1
|
7
|
2
|
5
|
T20
|
|
2+2+1+1+1
|
8
|
2
|
6
|
T20
|
|
2+2+2+1+1
|
9
|
3
|
6
|
T20
|
|
2+2+2+2+1
|
10
|
3
|
7
|
T20
|
|
2+2+2+2+2
|
11
|
3
|
8
|
T20
|
|
3+2+2+2+2
|
12
|
(T20 - 4) 4
|
(T20 - 8) 7
|
2
|
|
3+3+2+2+2
|
13
|
(T20 - 4) 3
|
(T20 - 9) 8
|
2
|
|
3+3+3+2+2
|
14
|
(T20 - 4) 3
|
(T20 - 10) 8
|
3
|
|
3+3+3+3+2
|
15
|
(T20 - 5) 3
|
(T20 - 10) 9
|
3
|
|
3+3+3+3+3
|
16
|
(T20 - 5) 3
|
(T20 - 11) 10
|
3
|
|
4+3+3+3+3
|
17
|
(T20 - 5) 3
|
(T20 - 12) 11
|
3
|
|
4+4+3+3+3
|
18
|
(T20 - 5) 4
|
(T20 - 13) 11
|
3
|
|
4+4+4+3+3
|
19
|
(T20 - 6) 4
|
(T20 - 13) 12
|
3
|
|
4+4+4+4+3
|
20
|
(T20 - 6) 4
|
(T20 - 14) 12
|
4
|
|
4+4+4+4+4
|
21
|
4
|
13
|
4
|
|
5+4+4+4+4
|
22
|
5
|
13
|
4
|
|
5+5+4+4+4
|
23
|
5
|
14
|
4
|
|
5+5+5+4+4
|
24
|
5
|
14
|
5
|
|
5+5+5+5+4
|
25
|
5
|
15
|
5
|
|
5+5+5+5+5
|
26
|
5
|
16
|
5
|
|
6+5+5+5+5
|
27
|
6
|
16
|
5
|
|
6+6+5+5+5
|
28
|
6
|
17
|
5
|
|
6+6+6+5+5
|
29
|
6
|
17
|
6
|
|
6+6+6+6+5
|
30
|
6
|
18
|
6
|
|
6+6+6+6+6
|
31
|
6
|
19
|
6
|
|
7+6+6+6+6
|
32
|
7
|
19
|
6
|
|
7+7+6+6+6
|
33
|
7
|
20
|
6
|
|
7+7+7+6+6
|
34
|
7
|
20
|
7
|
|
7+7+7+7+6
|
35
|
7
|
21
|
7
|
|
7+7+7+7+7
|
36
|
7
|
22
|
7
|
|
8+7+7+7+7
|
37
|
8
|
22
|
7
|
|
8+8+7+7+7
|
38
|
8
|
23
|
7
|
|
8+8+8+7+7
|
39
|
8
|
23
|
8
|
|
8+8+8+8+7
|
40
|
8
|
24
|
8
|
|
8+8+8+8+8
|
§ 19.1 Spilleren er fraværende eller forlater banen
Hvis en spiller er fraværende fra banen i mer enn 8 min., gjelder følgende begrensninger for deres fremtidige deltakelse i kampen:
Spilleren har ikke lov til å bowle i kampen før han enten har kunnet være på banen, eller dennes lag har gjort batting, for den totale spilletiden spilleren var fraværende (heretter omtalt som straffetid). En spillers utløpte straffetid skal begrenses til maksimalt 80 min. i 40 overs kamp, 60 min. i 30 overs kamp og 40 min. i T20. Hvis det gjenstår en utløpt straffetid på slutten av en inning, blir den videreført til neste og påfølgende inning i kampen.
-
En spillers fravær vil ikke medføre straffetid dersom hen etter dommernes oppfatning har fått en ytre skade eller påkjenning i løpet av kampen og som et resultat av dette har forlatt eller ikke klarer å være på banen.
-
Etter dommernes oppfatning har vært fraværende eller forlatt banen for andre helt akseptable årsaker, som ikke omfatter sykdom eller indre skader.
-
Spilleren er fraværende fra banen i en periode på 8 min. eller mindre.
Spillere som ikke har fylt 15 år før 31. desember i kalenderåret, kan ikke stå i inne-sirkelen ved deltakelse i kamper i seriespill på seniornivå og NM.
Det er ikke tillatt å ha flere enn 5 fielders på on-side. Samtidig må det aldri være færre enn 4 fielders på off-side. Gjelder samtlige formater hvor det er opplagt å spille med 11 spillere.
§ 19.3 En spiller som er utnevnt som SuperSub (12th man) på kampskjema og er til stede ved kampstart, har lov til å gjøre batting/bowling/fielding og wicket-keeping, når som helst under kampen. Det kan dog maksimalt være 11 fielders på banen, og kun 11 spillere skal gjøre
En SuperSub som kommer etter kampstart, har kun lov til å være en ordinær 12th man. Hvis en av de 11 påførte spillerne på kampskjema ikke kommer inntil kampstart, kan 12th, 13th eller SuperSub brukes som en ordinær spiller. Kapteinen må varsle dommerne som plikter å varsle kapteinen til motstanderlaget og lage et notat i kampskjema.
Kvinneserie nivå 1 T20 & T10 format) (gjeldende for samtlige kvinneserier/turneringer der annet særskilt ikke er nevnt)
-
Øverste lag på tabellen etter seriespill vinner serien
-
Det kan benyttes gjestespillere, forutsatt at disse er registrert med navn og fødselsdato før deltakelse
-
En spiller kan kun representere ett (1) lag i løpet av serien
-
Kamplengde 4 timer
-
55-meter boundary
-
Etter 6 overs med power-play, er det tillat å ha maks. 4 fielders utenfor inne sirkelen (min. 5 innenfor inne sirkelen)
-
Det er ikke tillatt å ha flere enn 5 fielders på on-side, men det må aldri være færre enn 4 fielders på off-side
-
Min. 8 spillere for toss
-
Kun registrerte spillere kan delta i NCF turnering/serie
-
Spilles med hardball 5oz
-
Antall serierunder vil bli bestemt etter påmelding på grunnlag av antall lag som melder seg på
Spilles med modifiserte regler.
-
45-meter boundary
-
18-meter pitch
-
Det kan benyttes gjestespillere, forutsatt at disse er registrert med navn og fødselsdato før deltakelse
-
Maks. 9 og min. 7 spillere
-
Min. 7 spillere for toss
-
Kamplengde 4 timer
-
Maksimum 4 over per bowler
-
Wide og no ball blir good ball som gir 2 runs, ingen omkast
-
Siste over i omgang vil være med normale wide og no ball regler
-
Spilles med innendørs ball for women’s/youth (Infinity)
Spilles med modifiserte regler.
En gjestespiller må være gyldig registrert i klubb tilsluttet NCF og oppfylle aldersbestemmelsene, og kan kun være gjestespillere for ett annet lag. Ved overgang av en spiller/gjestespiller er det den nye klubben som bestemmer om spilleren kan spille for kvinnelaget til en annen klubb ut sesongen.
-
Lagene tar selv med seg wickets og bails til kamp
-
NCF står for baller, som må hentes av klubber
-
Bruk av hjelm er påbudt, med unntak av kamper med softball/tennisball
Definisjoner barn og ungdom:
Barn: 12 år og yngre
-
Det spilles dobbel runde i T20 og enkel runde 30 overs. Format og antall runder kan justeres etter påmelding.
-
Hvert lag må minst ha 9 og maks 11 spillere på banen. Det kan benyttes gjestespillere, forutsatt at disse er registrert med navn og fødselsdato før deltakelse
-
Spilleren må ha fylt 14 til fylte 18 år etter 1. jan. året serien arrangeres
-
En spiller kan kun representere ett (1) lag i løpet av serien
-
Ved overgang av en spiller/gjestespiller er det den nye klubben som bestemmer om spilleren kan spille for U-laget til en annen klubb ut sesongen
-
Kamplengden 4 timer og 45 min., med 30 overs per omgang
-
Ordinær boundary
-
Det er ikke tillatt å ha flere enn 5 fielders på on-side, men det må aldri være færre enn 4 fielders på off-side - Årsak: Tilpasset internasjonal regel
-
Batter som har scoret 50 runs må ut, men kan komme tilbake hvis all out
-
Kampene spilles med hvit hardball 5.5oz og fargede drakter
-
Det spilles enkel runde i T20. Format og antall runder kan justeres etter påmelding.
-
Hvert lag må minst ha 9 og maks 11 spillere på banen. Det kan benyttes gjestespillere, forutsatt at disse er registrert med navn og fødselsdato før deltakelse.
-
Spilleren må ha fylt 12 år til fylte 15 år etter 1. jan. året serien arrangeres
-
En spiller kan kun representere ett (1) lag i løpet av serien
-
Ved overgang av en spiller/gjestespiller er det den nye klubben som bestemmer om spillerens kan spille for U-laget til en annen klubb ut sesongen
-
Kamplengden maks 4 timer
-
50 meter boundary
-
Det er ikke tillatt å ha flere enn 5 fielders på on-side, men det må aldri være færre enn 4 fielders på off-side
-
Det må spilles minst 5 over per omgang for å oppnå resultat
-
Batter som har scoret 50 runs må ut, men kan komme tilbake hvis all out
-
Kampene spilles med hvit hardball 4.75oz og fargede drakter
En gjestespiller må være gyldig registrert i klubb tilsluttet NCF og oppfylle aldersbestemmelsene, og kan kun være gjestespillere for ett annet lag. Ved overgang av en spiller/gjestespiller er det den nye klubben som bestemmer om spilleren kan spille for U-laget til en annen klubb ut sesongen.
-
NCF står for baller til ungdomsturneringen som må hentes av klubbene
-
Bruk av hjelm er påbudt, men unntak av U12 som spiller med Wind ball.
Avvikling av U12 og U15 kamper krever tilstedeværelse en voksen representant fra hvert av lagene. De voksne representantene og-/ eller den sertifiserte treneren må ha tatt trenerattesten og politiattest.
§ 21.1 Spiller(e)/lag, ansees ikke å være spilleberettiget dersom spilleren deltar i strid med et eller flere punkter i NCFs reglement.
Et lag som benytter en eller flere uberettigede spillere i en kamp, skal per kamp det gjelder, bøtelegges kr. 2.500, - per uberettiget spiller. Motstanderlaget tilkjennes seieren i kampen. Laget som er skyldige i bruk av en uberettiget spiller, tilkjennes tap av kampen, og trekkes ytterligere 2 poeng i gjeldende tabell.
Kapteinene er til enhver tid ansvarlig for at kampen utføres i tråd med «The Spirit of Cricket» så vel som innenfor NCF og ICC sine spilleregler.
Uakseptabel oppførsel deles i flere kategorier. NCF klubber/lag, spillere, dommere, tilknyttet NCF som deltar i cricketaktiviteter i regi av NCF, kan straffes med bøter og utestengelse fra å spille kamper i inntil 12 måneder, f.eks. ved brudd på ICC Code of Ethics/Conduct.
-
Reagere på dommerens avgjørelse
-
Sledging, indirekte eller direkte provoserende eller nedverdigende kommentarer
-
Komme i diskusjon med motstanderens spillere eller dommere
-
Bruk av vulgært språk, voldsbruk osv.
Spiller(e) kan bli utvist av en eller begge dommere for en begrenset periode av kampen. Utmålingen av utvisningen avhenger av hendelsens natur. Dommer(ne) må straffe et hvert nevnt tilfelle med min. 5 penalty runs. Det må til enhver tid være min. 8 spillere på banen for at kampen kan fortsette. SU skal ilegge enkeltperson og/eller lag en bot på min. kr. 1.000, -. Ved sledging, kan spiller bli utvist fra pågående kamp, samt utestenges fra neste oppsatte kamp. I tillegg kan spilleren bli ilagt en bot på kr. 2.000, -
Spiller(e) kan bli utvist av en eller begge dommere for en lengre periode eller hele kampen. Utmålingen av utvisningen avhenger av hendelsens natur. Dommer(ne) må straffe et hvert slik tilfelle med min. 5 penalty runs. Det må til enhver tid være min. 8 spillere på banen for at kampen kan fortsette. SU skal ilegge enkeltperson og/eller lag en bot på min. kr. 2.500, -, og utestenge enkeltperson og/eller lag fra min. to - 2 - kamper. Blir ikke saken anket innen fristen, vil utestengelsen være gjeldende etter ankefristens utgang. Ved medhold etter en eventuell anke, vil utestengelsen opphøre umiddelbart. Skjer utestengelsen i siste kamp i sesongen, gjelder utestengelsen i begynnelsen av neste års sesong.
Vold defineres her som «enhver handling rettet mot en annen person, som skader, smerter, skremmer eller krenker, får den personen til å gjøre noe mot sin vilje eller å slutte å gjøre det den vil». Spiller(e) kan bli utvist av en eller begge dommere for hele kampen. Utmålingen av utvisningen avhenger av hendelsens natur.
Det må til enhver tid være min. 8 spillere på banen for at kampen kan fortsette. Dommer(ne) må straffe et hvert slik tilfelle med min. 5 penalty runs. SU skal ilegge spilleren eller lag en bot på min. kr. 5.000, -, og utestenge spiller og/eller lag fra min. 5 kamper. Utestengelsen i dette tilfelle, vil tre i kraft umiddelbart etter hendelsen eller dommernes rapport. Ved seriekamp skal spillerens klubb også trekkes to poeng i seriespillet. Ved medhold etter en eventuell anke, vil utestengelsen opphøre umiddelbart. Skjer utestengelsen i siste kamp i sesongen, gjelder utestengelsen i begynnelsen av neste års sesong.
Hvis omfanget av hendelsen er av en så alvorlig karakter, kan NCF utsette klubben(ne) oppsatte kamper til saken er ferdigbehandlet hos sanksjonsorganet.
-
En utvist spiller kan ikke erstattes av en reservespiller
-
Hvis kapteinen nekter å fjerne en utvist spiller, kan dommerne gi seieren til det andre laget.
-
Hvis begge kapteinen nekter å fjerne en utvist spiller, kan dommerne avslutte kampen uten resultat med 0 poeng til begge lag
-
Hvis brudd på § 21.3.3, § 21.3.4, § 21.3.5 er begått av en reservespiller, vil konsekvensene fortsatt rettes mot den opprinnelig nominerte spilleren
-
Hvis brudd på paragrafene i punkt D begås av en wicket-keeper, kan vedkommende ikke erstattes av en reservespiller eller super sub, men kun en nominert spiller
Brudd på spillereglementet vil kunne gi grunnlag for protester og/eller klager. Protester og/eller klager på forhold som gjelder reglementet sendes inn til SU innen 7 dager etter hendelsesforløpet. SU skal behandle samtlige saker som inngår under NCFs spillereglement videresendt eller rapportert inn fra
a. Lovpålagte komiteer og utvalg
b. Forbundsstyret
c. Dommerkomiteen
d. Andre organisasjonsledd i NCF, og dets medlemmer (dvs. klubber)
Frister for behandling av saker følger av SUs mandat. Avgjørelser i SU kan klages inn for ankeutvalget.
Bruk av mobiltelefon for spillere og dommere er forbudt innenfor boundary. Både spillere og dommere ilegges forelegg på kr. 1.500, - for bruk av mobiltelefon.
Ingen spiller fra batting side har lov til å komme inn på banen innenfor boundary uten tillatelse fra dommeren. Ved brudd på bestemmelsen skal spilleren ilegges en bot på kr. 1.500, - etter skriftlig rapport fra dommeren. Ved gjentagende brudd på bestemmelsen fra samme spiller kan sanksjonen skjerpes.
DK, SU og-/eller styret kan på særlig grunnlag legge ned spilleforbud for så vel klubber som for enkeltspillere. Dommere og scorere kan fratas retten til å dømme eller gjøre scoring. Dette gjelder spesielt dersom dommer/scorer, spiller eller klubb skylder NCF penger, ved disiplinærsaker som følge av bl.a. uverdig oppførsel/språkbruk (under direkte kommunikasjon med styret, komité, administrasjonen) eller innlegg/kommentar på sosiale medier. Spilleren eller klubben vil da ikke være spilleberettiget og dommeren og scoreren ikke være berettiget til å ta oppdrag inntil vilkår fastsatt av forbundsstyret er innfridd eller til forbundsstyret bestemmer noe annet.
I tillegg må dommer og scorer;
-
Innordne seg etter Dommerkomiteen, heretter kalt DK, og tilhørende mandat, spillereglement, idrettens lover og Etiske retningslinjer NCF dommerpanel.
-
Ikke ta oppdrag fra andre uten samtykke fra DK/NCF.
-
Søke om å få godkjent ethvert bytte ved å følge gjeldende rutiner hos DK. Minst 3-4 dager før kampdato med gyldig grunn.
-
Ansvarlig for å skaffe erstatning hvis den oppsatte dommer/scorer er forhindret i å møte til en oppsatt kamp, hvis det er mindre enn 24 timer til kampdato.
-
Være tilgjengelig for å dømme minst 15 seriekamper for herreseriene i løpet av sesongen, hvorav minst en (1) kamp i Drammen, 1 kamp i Sandefjord og 2 kamper i Bærum. I tillegg 2 kamper for jenter/kvinner og 2 kamper i U-seriene.
-
Dommer/scorer som oppfyller samtlige vilkår, vil bli prioritert
§ 22.1.3 Dommerpaneler
Dommerpanelene vil bestå av level 1, level 2 og elite. Nye dommere med stage 1 vil bli plassert i level 1 panelet og dommere med erfaring/stage 2 vil bli plassert i level 2. Elitepanel vil i utgangspunktet bestå av maks. 10 dommere. Antall dommer kan ved behov økes til maks. 15. Følgende kriterier må være oppfylt: Min. 5 års erfaring som Stage 2 dommer - dømt minimum 45 kamper ila. de siste tre årene – må ha vært aktivt forgående år – må ha bestått testen under obligatorisk oppdateringskurs - «Excellent» som resultat etter dommerevaluering boundary assessment (heretter boundary assessment eller BA). Elite og level 2 dommere skal primært brukes til elite og 1. divisjonskamper. Kun der det er høyest nødvendig, kan dommere fra elitepanelet brukes til å dømme kamper i divisjon 2 eller lavere.
Panelene justeres minst en gang hvert år av DK på grunnlag av tilgjengelighet, kvalifikasjoner, erfaring, tilbakemelding fra klubber og DK sin egen vurdering ev. via boundary assessment. En dommer kan når som helst flyttes opp eller ned i panelene av DK ved manglende oppfyllelse av gitte vilkår. Hvis en elite dommer får en berettiget klage mot seg, vil det utløse en første og siste advarsel. Ved gjentagelse flyttes dommeren umiddelbart til panelet under. Hvis en elite dommer får en mindre alvorlig bemerkning etter boundary assessment, vil dommeren få beskjed om å rette opp feilen. Ved en alvorlig eller to mindre alvorlige bemerkninger, vil dommeren umiddelbart bli flyttet til panelet under.
Honorar vil variere mellom kamplengder og paneler. I forhåndsreduserte kamper som f.eks. september reduksjon o.l., skal dommere og scorere kreve honorar for den reduserte kamplengden.
Dommere skal settes opp senest 7 dager før kampdag. Hvis denne fristen ikke kan overholdes av praktiske årsaker, må dommerne bli direkte informert, og deres aksept må innhentes av NCF, fortrinnsvis DK.
Det kan i løpet av en sesong legges inn begrensninger på antall bytter av dommeroppdrag mellom klubber og dommere. Vurdereringer og avgjørelser om innføring av begrensninger eller sanksjoner, faller naturlig under DK.
Sanksjoner ovenfor dommere som stiller på vegne av en klubb satt opp med dommeroppdrag, skal ilegges den aktuelle klubben.
Dommere skal møte til kamp senest 30 min. før kampstart slik at de kan kontrollere baneforhold, nødvendig utstyr, samtale med scoreren og gjennomføre kapteinmøte før kampstart.
Møter ikke en dommer opp til fastsatt tid flere enn tre ganger i løpet av en sesong, i henhold til § 22.3, kan dommeren eksponeres for å bli bøtelagt med kr. 1.000, - per kamp ved hver forsinkelse. I tillegg kan dommeren miste retten til å dømme for en bestemt periode. Det forutsetter at enten meddommer eller en av de involverte klubber sender inn en skriftlig klage/rapport.
-
Hvis begge oppsatte dommere ikke møter opp, skal kampen omberammes
-
Dersom en av dommerne oppført i NCF sin kampplan ikke møter opp, kan det velges en annen dommer etter begge kapteinenes samtykke.
Hvis en dommer ikke møter opp til kampstart, skal det sanksjoneres med en bot på kr 3.000, -. Samme sanksjon skal ilegges dersom dommeren som møter opp til kamp ikke er kvalifisert. Det forutsetter at enten meddommer eller en av involverte klubber sender inn en skriftlig klage/rapport.
Dommere er pålagt å kommunisere på norsk eller engelsk. Er det spiller(e) som ikke forstår noen av nevnte språk, kan dommeren bruke et annet språk. Kaptein(er) må i slike tilfeller orienteres.
Det er under enhver omstendighet dommernes og lagkapteinenes plikt å gjøre sitt beste for å få gjennomført en berammet kamp. Dommeren må ikke tillate noen av de fremmøtte lagene å forlate banen så lenge det finnes en mulighet for gjennomføring av kampen.
Dommernes avgjørelser under kampen er endelige og kan ikke påklages.
Når dommerne har blitt enige med scorer om at totalene er riktige etter kampslutt, kan resultatet av kampen deretter ikke endres med unntak av § 17.7.3 og ved poengtrekk som følge av sanksjon.
Etter kampslutt skal hoveddommer (dommer 1) samle begge lags kapteiner med meddommer til et møte. I møtet skal hoveddommer (dommer 1) gå gjennom kampskjemaet og fylle inn riktig informasjon. Kampskjemaet underskrives av begge lags kapteiner og begge dommerne.
Hoveddommer (dommer 1) er ansvarlig for å laste opp kampskjema i scoringssystemet innen midnatt samme dag som kampen spilles. Dommerne forplikter å ta vare på kampskjema ut året, mens begge dommerne er forpliktet til å fylle ut dommerrapporten i turneringssystemet, før opplasting av kampskjema. Manglende dommerrapport og/eller innsendt kampskjema medfører et gebyr på kr. 1.500, - En kaptein som ikke underskriver kampskjemaet, men deltar i møtet, skal ilegges et gebyr på kr. 1.000, -
Dersom en av de fire som skal underskrive kampskjemaet ikke er enig i informasjonen som har blitt fylt inn i kampskjemaet, skal vedkommende markere sin protest nederst på kampskjemaet. Brudd på spillereglement, hendelser og notat knyttet til eventuelle klager kan også føres opp i kommentarfeltet på skjemaet.
Scoring skal i utgangspunktet utføres av nøytral scorer. Hvis scorer ikke er tilgjengelig eller ikke møter opp, må lagene selv gjøre scoring. Alle klubber er pålagt å sende nok kandidater på scorerkurs. Ved scoring for lag fra egen klubb er en ikke berettiget for honorar. Gjelder også kvinne og U-kamper.
-
A. All scoring gjøres online
B. Til enhver kamp må begge lag ha med seg et fulladet nettbrett/egnet smartphone med internettilgang, og en ekstra strømkilde, som ved behov kan brukes av scoreren. -
C. Dommerne skal før kampstart kontrollere at begge lag har med fulladet nettbrett/smartphone til scoring.
D. Hjemmelag som ikke har med fulladet nettbrett og internettilgang, skal ilegges et gebyr på kr. 1.000, - og bortelaget et gebyr på kr. 500, -
E. Nøytral scorer har hovedansvaret for å oppdatere scoreboard etter hver over. Scoreren skal ikke sitte sammen med batting laget.
Det er kun NCF sitt valgte turneringssystem som skal brukes til å score kamper som spilles i regi av NCF. Dommere og begge lags kapteiner plikter å sette seg inn i bruken av turneringssystemet. I tillegg må et tilstrekkelig antall spillere gjennomgå scorerkurs for å kunne score kamper.
Hjemmelaget/scorer har ansvar for at kampdata lastes opp til NCF sitt valgte turneringssystem rett etter kampslutt og senest innen midnatt samme dag som kampen spilles. Manglende oppfyllelse av kravet kan medføre kr. 500, - i gebyr per dag som opplastingen er forsinket, oppad begrenset til kr. 3.000, -. Mottaker av gebyret bestemmes av § 22.2.6 og § 122.2.7.
Hvis spillerne og dommerne har forlatt banen i troen på at kampen er avsluttet, og det oppdages av dommerne at det har vært en feil ved scoring som påvirker resultatet da, skal følgende prosedyre følges:
-
Hvis batting laget sist ikke har fullført inning når spillerne forlot banen, og enten antall planlagte overs i innings ikke er fullført, eller slutten av inning ikke er nådd med mindre det ene laget erkjenner/aksepterer tap, skal dommerne restarte kampen, hvis forholdene tillater det.
-
Antall overs skal gjenopptas slik de var ved call of Time. Det skal ikke tas hensyn til den tapte tiden da kampen ble stoppet og til kampen re
-
Hvis overs ved call of Time er fullført og re
-
Dersom et av lagene mener det er gjort føringsfeil av statistikk på enkeltspillere eller laget, må den offisielle scoreren logge seg inn på den aktuelle kampen i scoringssystemet og bruke «ticket» funksjonen for å melde inn feil senest 7 dager etter kampen. Scoreren kan om nødvendig be dommerne om hjelp.
-
Hvis kaptein, lagleder eller kontaktperson skal melde inn feil, må det i tillegg til ticket, sendes en epost til administrasjonen med kapteinen fra motstander laget og-/eller den offisielle scoreren på kopi for å innhente en bekreftelse senest 7 dager etter kampen. Dersom scoring er utført av lagene selv, må en av dommerne settes på kopi for å innhente samtykke.Det er kun administrasjonen som kan kontakte leverandøren til scoringssystemet ved slike endringer.
Dommere er pålagt å registrere: overs/wickets med en ballteller. Antall overs kastet per bowler, tidspunkt ved forsinket start, pauser, spiller forlater eller kommer inn igjen på banen, kampen stoppes på grunn av regn eller andre uregelmessigheter i eget notathefte underveis.
Begge kapteiner skal fylle ut dommer-evalueringsskjema tilgjengelig i turneringssystemet innen 24 timer etter kampslutt. Ved første gangs unnlatelse, gis første og siste advarsel. Deretter kan det ilegges et gebyr på kr. 1.000, per tilfelle.
Betaling av dommerhonorar skal skje uoppfordret via Vipps eller direkte overføring i nettbank før kampstart.
-
Sort pen bukse
-
Rød overdel (NCF)
-
Rød dommerjakke (NCF)
-
Ball teller
-
Dommerkort / notatblokk for poeng / overs og wickets notering
-
Penn
-
Klokke
Banen skal ryddes etter hver kamp. Det er dommerens ansvar å påse at banen blir ryddet av begge lag innen 10 min. etter at kampen er ferdigspilt. Dommeren plikter å rapportere den klubben som ikke rydder etter seg. Ved mislighold, ilegges det et gebyr på kr. 1.000, - som må være betalt innen fristen. Ved frist overtredelse, kan beløpet forhøyes til kr. 2.000, -.
Duckworth-Lewis (heretter D/L) skal alltid aktiveres i NCFs offisielle turneringssystem ved stopp eller brudd underveis i kampen, grunnet vær, eller andre gyldige grunner, som fører til at kampen ikke kan gjennomføres. Selv om det ikke har vært noen reduksjon av overs, skal D/L metoden tas i bruk for å oppnå resultat.
Target score skal alltid være et avrundet tall (rundes opp). 1 run mindre enn target score, regnes som uavgjort.
Ved teknisk feil i NCF sitt turnerings system før eller under kampen, må scoring gjøres manuelt i en poengregnskapsbok/poengregnskapsark (heretter scoringsbok eller scoringssheet) eller liknende som klubbene må medbringe.
NCF sitt standard kampskjema brukes ved alle kamper i samtlige divisjoner og turneringer.