Meld deg på vårt nyhetsbrev for nyheter om cricket
samuel-dedman-M5WWDcefw0s-unsplash.jpg
Foto: Unsplash.com

Forpliktelser klubber, lag og spillere

Under finner du også dine forpliktelser som lagspiller i serie-og turneringsspill i regi av Norges Cricketforbund .


FORPLIKTELSER KLUBBER/LAG 

Ordensrutiner baner;

https://cricketforbundet.no/om-cricket/ncf-spillereglement-2023/ordensrutiner §§22.10, 5.1, og 5.1.1,

§ 3.2 Ved endringer i ICC sine spilleregler kan forbundsstyret etter utredning og-/ eller anbefaling fra dommerkomiteen (DK) og/ eller administrasjonen velge om endringene skal gjøres gjeldene for Norge, og eventuelt fra når. Ved endringer må alle klubber og DK informeres. Klubbene plikter å informere sine medlemmer, og DK forplikter å informere alle dommere. Ev. dispensasjoner fra dette regelverket trer i kraft umiddelbart etter at vedtak er fattet av styret, dog er de ikke gyldige før de kan påberopes bekjentgjort i organisasjonen.    

§ 4.1 Klubber må søke om tillatelse fra NCF for å bruke en cricketbane (match pitch) i Oslo kommune til å spille kamper som ikke er organisert av NCF. Brudd på bestemmelsen kan medføre at laget får et forbud mot å bruke banene for trening eller treningskamper en bestemt periode.   

§ 4.1.1 Private turneringer (banereservasjon via CricClubs)
Alle som ønsker tilgang til en cricketbane til trening eller treningskamp i Oslo, må foreta banereservasjon via turneringssystemet. For å kunne arrangere private turneringer e.l, må vertsklubben sende en søknad til administrasjonen i god tid til post@cricketforbundet.no

NCF beholder retten til å kansellere bekreftede bookinger ved behov for egen aktivitet. Det må da gis en ukes varsel, unntatt hvis anlegg stenges av NCF eller BYM uansett årsak.
Vertsklubben har ansvaret for å rydde bane-området for søppel. Søppelrydding og vedlikehold av treningsbane skal skje i tråd med NCF sine instrukser og anvisninger. Hvis vertsklubb ikke oppfyller dette, skal klubben ilegges et forelegg på minst kr 3.000, -

§ 5.1 Lagenes ansvar 
Begge lag har hovedansvaret for cricketbanen. Begge lag skal sørge for at banen er spilleklar senest 20 min. før kampstart, at skåringstavle/scoreboard, banemerkingstau/boundary rope eller flagg er på plass og at banen er ryddet. Der det er boundary flagg, scoreboard, stoler og annet utstyr, skal dette plasseres/oppbevares i tråd med gjeldende NCF instruks. Hvis et lag nekter å samarbeide, vil regler som gjelder for sen kampstart og ev. walkover tre i kraft.  Dommeren plikter å påse at det blir gjort og rapporterer inn klubben som ikke samarbeider. Ved mislighold, vil det ansvarlige laget bli ilagt et forelegg på kr. 1.000, -, som må være betalt innen fristen. Ved frist overtredelse, forhøyes beløpet til kr. 2.000, -

Bruk av boundary flagg og tau

§ 5.1.1 Bruk av boundary tau er frivillig mens bruk av boundary flagg er pålagt.

Bruk av boundary flagg

  • Begge lag må sette opp hver sine flagg på merket eller anvist plass av dommerne 20 min. før kampstart   
  • Etter kamp må begge lag samle inn sine flagg

Hvis tau skal brukes 

  • Må begge lag legge tauet på merket eller anvist plass av dommerne 20 min. før kampstart   
  • Etter kamp må begge lag flytte tauet minst 5 meter utenfor boundary

§ 5.2 Tørking av banen   
Når det gjelder tørking av banen ved å suge opp vann ved hjelp av rollers e.l., er begge lag forpliktet til å samarbeide. Hvis et lag nekter å samarbeide, vil regler som gjelder for sen kampstart og walkover også gjelde her.   

§ 5.3 Wickets og bails    
Lagene må ha med seg wickets og bails på hver kamp, som må plasseres på midtstripen/pitchen senest 20 min. før kampstart.  Kampen kan ikke starte uten wickets, og regler som gjelder sen kampstart og walkover tre i kraft.  

§ 6.1 I alle kamper skal det benyttes fargede cricketdrakter og fargede leggbeskyttere/pads (heretter pads). Lagene forpliktes til å innhente forhåndsgodkjenning av farge på draktene. I tillegg skal begge slagmenn/batters på pitchen ha lik farge på pads.    

§ 6.2 Cricketballer   
Det brukes bestemte cricketballer (godkjent merke og type) til kamper i regi av NCF. Lagene som spiller disse kampene, plikter å bruke den godkjente ballen i gitt turnering.   

§ 6.2.1 NCF kjøper inn cricketballer på vegne alle lag til bruk i kamper i regi av NCF og lagene forplikter seg til å kjøpe cricketballer fra NCF til bruk i serie og turneringskamper.  

§ 7.1 All formell kommunikasjon fra klubb til NCF må gjøres via klubb e-post og ikke private e-post adresser. Klubbene er selv ansvarlige for å gi NCF korrekt og oppdatert kontaktinformasjon for klubben. Dette gjelder også kontaktinformasjon som står på hjemmesiden til NCF og i SA. Klubbenes formelle kontaktpersoner skal registreres i KA (KlubbAdmin). Det er kun de personene som har anledning til å henvende seg til styret, administrasjonen, komiteer og utvalg i NCF på vegne av sin klubb. 

§ 7.1.1 Klubbenes formelle kontaktpersoner skal registreres i NIFs SportsAdmin system som NCFs klubbliste på nettsidene henter opplysninger fra. Kun kontaktpersoner som står oppført her for gjeldende klubb har anledning til å henvende seg til styret, administrasjonen, komiteer og utvalg i NCF på vegne av klubben. 

§ 8.3.1 Prosedyren for registrering

  • Alle spillere som ønsker å delta i organiserte turneringer i regi av NCF, må følge prosedyren i rekkefølgen som er angitt nedenfor for å søke om å bli spilleberettiget
  • Uregistrerte spillere vil kunne registrere seg ved å sende en forespørsel om opptak til ønsket klubb, via Min Idrett, som må godkjennes av klubben i Klubb Admin (KA) 
  • Veiledning, klikk her, eller via NIF medlemskap, klikk her(NIF medlemskap gir klubben mulighet til å legge inn ønskede innstillinger)
  • Lisensansvarlig må opprette lisens for spilleren i Sports Admin (SA)
  • Spilleren må deretter foreta registrering i NCFs turneringssystem (CricClubs)
  • Godkjenning gjøres først av klubben og deretter NCF etter kontroll i Sports Admin (SA). For registrering i turneringsystemet klikk her
  • Alle felt må fylles ut med samme informasjon som i spillerens min idrett profil
  • Dokumentasjon for registrering i klubb admin må sendes til admin. Det kan være screenshot eller lenke til spillerens min idrett profil

Ved manglende opplysninger og/- eller dokumentasjon, vil søknaden bli avslått. Ny søknad må da sendes.

§ 8.3.2 Hvis status på en allerede registrert spiller endrer seg i løpet av sesongen, gjelder de samme kriteriene for spilleberettigelse som nevnt ovenfor. Det er til enhver tid klubbens ansvar å sørge for at en spiller er spillerberettiget.  

§ 8.3.4 En registrert spiller er først spilleberettiget når lisens for inneværende sesong er betalt og registrert i NCF sitt gjeldende medlemssystem.  

§9.7.4 Maksimalt fire spillere over 23 år fra lavere divisjon kan brukes i en og samme kamp. Begrensning på maks antall spillere gjelder ikke U-23 spillere. Det er klubbens ansvar å sørge for at en spiller ikke overstiger antall kamper og bruk av antall spillere fra lavere divisjon Ved overtredelse eksponeres laget for sanksjonert jf. §21.1.1.  

§ 13.1.2 Lag som melder walkover for sent eller ikke dukker opp, må stå til ansvar for betaling av totale dommerhonorar/ kostnader inkl. reiseutgifter. Klubbene må også stå til ansvar for kamper hvor NCF normalt skulle ha betalt dommerhonorar. For å unngå belastningen av honorarer, må walkover meldes innen kl. 15:00 dagen før på hverdagskamper og innen kl. 15:00 på fredag for kamper som skal spilles i helgene. 

§ 17.5.4 Merking av landemerke/guard for batter på pitch (heretter gaurd)  
Merking av batting gaurd på pitch med fot eller balltre/bat, er strengt forbudt. Kun kritt eller lignende kan brukes. Batting laget er pålagt å sørge for kritt. Første og siste advarsel gis som vil gjelde hele laget. Deretter må dommerne iverksette straffetiltak. 5 penalty runs for hver gjentakelse.   

§ 21.2 Lagkaptein 
Kapteinene er til enhver tid ansvarlig for at kampen utføres i tråd med «The Spirit of Cricket» så vel som innenfor NCF og ICC sine spilleregler.  

§ 21.2.1 En lagkaptein er ansvarlig for sitt lags oppførsel før, under og etter kamp, både innenfor og utenfor boundary. Utenfor boundary begrenser seg til 50 meter fra boundary. Kapteinen plikter å bidra til fair play og en smidig gjennomføring av kamper (innings og overs) innenfor gitte tidsrammer. Dersom lagkaptein ikke bidrar til det ovennevnte, kan det ilegges bot på kr. 3.000, - til klubben, og utestenge kapteinen fra den første oppsatte kampen etter at sanksjon er kommunisert.  

§ 22.5 Scoring  
Scoring skal i utgangspunktet utføres av nøytral scorer. Hvis scorer ikke er tilgjengelig eller ikke møter opp, må lagene selv gjøre scoring. Alle klubber er pålagt å sende nok kandidater på scorerkurs. Ved scoring for lag fra egen klubb er en ikke berettiget for honorar. Gjelder også kvinne og U-kamper.

§ 22.5.1 Nettbrett for scoring og oppdatering av scoreboard
E. Nøytral scorer har hovedansvaret for å oppdatere scoreboard etter hver over. Scoreren skal ikke sitte sammen med batting laget. 

§ 22.5.3 Opplasting av kampdata/kampresultat  
Hjemmelaget/scorer har ansvar for at kampdata lastes opp til NCF sitt valgte turneringssystem rett etter kampslutt og senest innen midnatt samme dag som kampen spilles. Manglende oppfyllelse av kravet kan medføre kr. 500, - i gebyr per dag som opplastingen er forsinket, oppad begrenset til kr. 3.000, -. Mottaker av gebyret bestemmes av § 22.2.6 og § 122.2.7.