
Forpliktelser klubber, lag og spillere
FORPLIKTELSER KLUBBER/LAG
Ordensrutiner baner;
https://cricketforbundet.no/om-cricket/ncf-spillereglement-2023/ordensrutiner §§22.10, 5.1, og 5.1.1,
§ 3.2 Ved endringer i ICC sine spilleregler kan forbundsstyret etter utredning og-/ eller anbefaling fra dommerkomiteen (DK) og/ eller administrasjonen velge om endringene skal gjøres gjeldene for Norge, og eventuelt fra når. Ved endringer må alle klubber og DK informeres. Klubbene plikter å informere sine medlemmer, og DK forplikter å informere alle dommere. Ev. dispensasjoner fra dette regelverket trer i kraft umiddelbart etter at vedtak er fattet av styret, dog er de ikke gyldige før de kan påberopes bekjentgjort i organisasjonen.
§ 4.1 Klubber må søke om tillatelse fra NCF for å bruke en cricketbane (match pitch) i Oslo kommune til å spille kamper som ikke er organisert av NCF. Brudd på bestemmelsen kan medføre at laget får et forbud mot å bruke banene for trening eller treningskamper en bestemt periode.
§ 4.1.1 Private turneringer (banereservasjon via CricClubs)
Alle som ønsker tilgang til en cricketbane til trening eller treningskamp i Oslo, må foreta banereservasjon via turneringssystemet. For å kunne arrangere private turneringer e.l, må vertsklubben sende en søknad til administrasjonen i god tid til post@cricketforbundet.no
NCF beholder retten til å kansellere bekreftede bookinger ved behov for egen aktivitet. Det må da gis en ukes varsel, unntatt hvis anlegg stenges av NCF eller BYM uansett årsak.
Vertsklubben har ansvaret for å rydde bane-området for søppel. Søppelrydding og vedlikehold av treningsbane skal skje i tråd med NCF sine instrukser og anvisninger. Hvis vertsklubb ikke oppfyller dette, skal klubben ilegges et forelegg på minst kr 3.000, -
§ 5.1 Lagenes ansvar
Begge lag har hovedansvaret for cricketbanen. Begge lag skal sørge for at banen er spilleklar senest 20 min. før kampstart, at skåringstavle/scoreboard, banemerkingstau/boundary rope eller flagg er på plass og at banen er ryddet. Der det er boundary flagg, scoreboard, stoler og annet utstyr, skal dette plasseres/oppbevares i tråd med gjeldende NCF instruks. Hvis et lag nekter å samarbeide, vil regler som gjelder for sen kampstart og ev. walkover tre i kraft. Dommeren plikter å påse at det blir gjort og rapporterer inn klubben som ikke samarbeider. Ved mislighold, vil det ansvarlige laget bli ilagt et forelegg på kr. 1.000, -, som må være betalt innen fristen. Ved frist overtredelse, forhøyes beløpet til kr. 2.000, -
Bruk av boundary flagg og tau
§ 5.1.1 Bruk av boundary tau er frivillig mens bruk av boundary flagg er pålagt.
Bruk av boundary flagg
- Begge lag må sette opp hver sine flagg på merket eller anvist plass av dommerne 20 min. før kampstart
- Etter kamp må begge lag samle inn sine flagg
Hvis tau skal brukes
- Må begge lag legge tauet på merket eller anvist plass av dommerne 20 min. før kampstart
- Etter kamp må begge lag flytte tauet minst 5 meter utenfor boundary
§ 5.2 Tørking av banen
Når det gjelder tørking av banen ved å suge opp vann ved hjelp av rollers e.l., er begge lag forpliktet til å samarbeide. Hvis et lag nekter å samarbeide, vil regler som gjelder for sen kampstart og walkover også gjelde her.
§ 5.3 Wickets og bails
Lagene må ha med seg wickets og bails på hver kamp, som må plasseres på midtstripen/pitchen senest 20 min. før kampstart. Kampen kan ikke starte uten wickets, og regler som gjelder sen kampstart og walkover tre i kraft.
§ 6.1 I alle kamper skal det benyttes fargede cricketdrakter og fargede leggbeskyttere/pads (heretter pads). Lagene forpliktes til å innhente forhåndsgodkjenning av farge på draktene. I tillegg skal begge slagmenn/batters på pitchen ha lik farge på pads.
§ 6.2 Cricketballer
Det brukes bestemte cricketballer (godkjent merke og type) til kamper i regi av NCF. Lagene som spiller disse kampene, plikter å bruke den godkjente ballen i gitt turnering.
§ 6.2.1 NCF kjøper inn cricketballer på vegne alle lag til bruk i kamper i regi av NCF og lagene forplikter seg til å kjøpe cricketballer fra NCF til bruk i serie og turneringskamper.
§ 7.1 All formell kommunikasjon fra klubb til NCF må gjøres via klubb e-post og ikke private e-post adresser. Klubbene er selv ansvarlige for å gi NCF korrekt og oppdatert kontaktinformasjon for klubben. Dette gjelder også kontaktinformasjon som står på hjemmesiden til NCF og i SA. Klubbenes formelle kontaktpersoner skal registreres i KA (KlubbAdmin). Det er kun de personene som har anledning til å henvende seg til styret, administrasjonen, komiteer og utvalg i NCF på vegne av sin klubb.
§ 7.1.1 Klubbenes formelle kontaktpersoner skal registreres i NIFs SportsAdmin system som NCFs klubbliste på nettsidene henter opplysninger fra. Kun kontaktpersoner som står oppført her for gjeldende klubb har anledning til å henvende seg til styret, administrasjonen, komiteer og utvalg i NCF på vegne av klubben.
§ 8.3.1 Prosedyren for registrering
- Alle spillere som ønsker å delta i organiserte turneringer i regi av NCF, må følge prosedyren i rekkefølgen som er angitt nedenfor for å søke om å bli spilleberettiget
- Uregistrerte spillere vil kunne registrere seg ved å sende en forespørsel om opptak til ønsket klubb, via Min Idrett, som må godkjennes av klubben i Klubb Admin (KA)
- Veiledning, klikk her, eller via NIF medlemskap, klikk her. (NIF medlemskap gir klubben mulighet til å legge inn ønskede innstillinger)
- Lisensansvarlig må opprette lisens for spilleren i Sports Admin (SA)
- Spilleren må deretter foreta registrering i NCFs turneringssystem (CricClubs)
- Godkjenning gjøres først av klubben og deretter NCF etter kontroll i Sports Admin (SA). For registrering i turneringsystemet klikk her
- Alle felt må fylles ut med samme informasjon som i spillerens min idrett profil
- Dokumentasjon for registrering i klubb admin må sendes til admin. Det kan være screenshot eller lenke til spillerens min idrett profil
Ved manglende opplysninger og/- eller dokumentasjon, vil søknaden bli avslått. Ny søknad må da sendes.