IMG-20210521-WA0001.jpg

Barneidrettsansvarlige i klubbene

Alle idrettslag må oppnevne en barneidrettsansvarlig.

Alle idrettslag som organiserer aktivitet for barn til og med fylte 12 år er pliktige til å oppnevne en person som skal være ansvarlig for barneidretten. Det er særdeles viktig at alle idrettslagene forstår hva det vil si å ha en barneidrettsansvarlig i idrettslaget, sier Mari Bjone, rådgiver for barneidrett i Idrettsforbundet.

I lovnorm for idrettslag «§ 18 Idrettslagets styre – ledd 2f» står det at styret i idrettslaget skal oppnevne en ansvarlig - tillitsvalgt eller ansatt - for barneidretten.

Hensikten er å sikre gode rutiner for oppfølging av barneidretten og sørge for at så mange som mulig er klar over hva dette betyr i den daglige aktiviteten.
- Personen som får ansvar for å følge opp barneidretten skal tale barnas sak og sette barnas beste i sentrum. Blant annet handler dette om å vurdere og diskutere om idrettstilbudet idrettslaget gir er i tråd med rettighetene og bestemmelsene, sier Mari Bjone.

LES MER HER