Coronainfo3.png

Cricketforbundets koronavettregler

Under regjeringens pressemelding, mandag 11. mai, åpnet ny detaljert veideler opp for ytterligere aktivitet i hall og på bane. Fortsatt med restriksjoner for å holde Norge friskt, men ballen er friskmeldt, innendørs haller kan benyttes og idrett uten fysisk kontakt kan starte opp.

NCF har tilpasset og oppdatert crickets Koronavettregler i samsvar med ny veileder fra helsedirektoratet og retningslinjer – viktig å sette seg inn i før man samles til trening og kamp. Alle er ansvarlig i egen aktvitet med klubbene har et overordnet ansvar:

• Klubben er ansvarlig for at aktiviteter gjennomføres forsvarlig og i tråd med reglene
  • Klubben bør sørge for nødvendig opplæring og informasjon før oppstart
  • Klubben må vurdere hvor mange trenere/instruktører/frivillige som er nødvendig for å gjennomføre aktivitet

Det kan virke mye å forholde seg til, men er i bunn og grunn få punkter og sunn fornuft:

• 1 meters avstand
  • Syk, hold deg hjemme
  • God hånd- og hostehygiene og forsterket renhold
  • Minimal bruk av offentlig transport
  • Inntill videre, bruk eget utsyr
  • Ansvar & respekt

NCF inviterte til obligatorisk møte for gjennomgang av retningslinjer og regelverk.
Vi vil invitere registrerte kontaktpersoner i hver klubb, SETT AV TIDEN, møtet avholdes digitalt via Teams.

• Dato: 18. mai, 2020
  • Tid: 17:00 – 18:00

• Minimum en person fra hver klubb må delta

Ballen er friskmeldt:
«Dette betyr at man kan bruke felles ball i idretter som innebærer dette, også når ballen kastes med hendene. Håndhygiene bør utføres ved starten og avslutningen av økten/aktiviteten. Deltakere bør oppfordres til å ikke ta seg til ansiktet mens man bedriver aktivitet med felles ball. Felles baller med glatt overflate bør vaskes etter endt aktivitet (vanlige rengjøringsmidler kan benyttes). For baller uten glatt overflate, for eksempel tennisballer, er rengjøring ikke nødvendig.»

• Crickets koronavettregler NO– HER
  • Cricket corona guidlines ENG - HERE
  • Cricket koronavettregler hall NO - HER
  • Cricket corona guidlines indoor ENG - HERE
  • Helsedirektoratets veileder – HER

Minner også om at under kampaktivitet har dommere utvidet myndighet til håndhevelse. I tillegg må det sendes forespørsel og informasjon til administrasjjoene ved ønske om treningskamp.

Ekstraordinære retningslinjer - HER
Treningskamp forespørsel - HER