SinsenFossum.png

Vi har alle blitt litt klokere på veien...

11. juli er ikke glemt, men den ligger bak oss med mye tanker, følelser, opplevelser og lærdom. Det som skulle bli en spennende kamp utartet seg til en hendelse, langt fra det som er idretten og cricket verdig.

I tiden som har gått har mange kjent på tristhet, frustrasjon, oppgitthet og redsel.

Våre utnevnte utvalg og komiteer har jobber kontinuerlig og effektivt i henhold til sine mandater i en utfordrende og vanskelig sak, med ett fokus – DETTE SKAL IKKE SKJE IGJEN.

Styret og administrasjonen har hatt god dialog med Norges Idrettsforbund (NIF), som øyeblikkelig ble informert om hendelsen. Her har vi fått nødvendig råd, veiledning og støtte, for å sikre gode prosesser. I tillegg har vi lyttet til erfaringer fra andre særforbund - det er godt å være del av en større organisasjon, der det er kort vei til kompetanse og støtte, som alle har samme mål – Idrettsglede for alle.

Involverte klubber skal også takkes for en ryddig og åpen behandling i en vond tid. Viktig at begge parter stilte fulltallige på møte i forkant av en kamp mange har ventet spent på. Et møte som bekreftet at NCF og NIF har null toleranse for vold og trusler, men som også bekreftet at vi alle har lært mye på veien og at forsoning er mulig, selv mellom to erkerivaler.

Dagen dette ble bekreftet var i morgentimene på Rommen 23. august 2020 i kampen mellom Fossum CK og Sinsen CK. Sammen med positive spillere og frivillige, ble dette en dag da cricket var i fokus – og bare cricket.

Det ble utvist gode holdninger på banen som gjorde plass til spennende og god cricket. Måten kampen ble gjennomført på, beviser at spillerne fra begge lag hadde forstått hva begrepet «fighting spirit» i realiteten betyr, og at energi og «aggresjon» kan brukes innenfor de rammene som er satt, på en positiv måte.

Ser vi bort i fra resultatet, gikk begge lag og Cricket seirende ut denne dagen. De seiret mot feilskjær, stygg ordbruk, hissig kroppsspråk og dårlig oppførsel. Fossum CK og Sinsen CK gikk av banen vel vitende om at man kan lære – også av de feil som er begått.