IMG20230401171420.jpg
Informasjonsmøtet ble en spennende gjennomgang og god start på jentecricket i Stavanger.

Vellykket informasjonsmøte for jentecricket

Utvalget for kjønnsbalanse avholdt informasjonsmøte i Stavanger 1 april.

Kort tid etter at Utvalget for kjønnsbalanse ble dannet i slutten av januar, sendte utvalget en spørreundersøkelse til alle medlemsklubber i Norges Cricketforbund. Hensikten var å kartlegge kvinnelige spillere i klubbmiljøene, og sondere interessen for å etablere dame/jentelag.

- Rundt 10 klubber besvarte undersøkelsen, og det ble deretter arrangert et digitalt møte med klubbledere 18. mars. Her informerte vi om planene for 2023-sesongen. Planene inkluderte aktiviteter kun i Oslo-regionen, da vi ikke har flere kvinnelag i andre regioner., forteller Pooja Kumari, medlem i utvalget.

Stor Stavanger-interesse

Viking cricketklubb fra Stavanger deltok på informasjonmøtet i mars, og viste her interesse for å arrangere kamper for sine kvinnelige spillere. Raksha Jangir, utvalgsleder var også i kontakt med Sandnes Cricketklubb fra Stavanger om muligheter for deres jentelag. Utvalget så dermed en mulighet for å gi cricket i regionen et kvinneløft.

- Vi koordinerte oss med klubbene, og fikk gjennomført et informasjonsmøte for jenter, deres foreldre og andre klubbrepresentanter 1. april, da jeg allerede hadde planlagt en tur til Stavanger for å levere ICC nivå 1 trenerkurs. På møtet informerte jeg og trenerveileder Bijeyata Kumari om vårt ønske om å utvikle unge jenter til avanserte cricketspillere som potensielt kan delta i U19-verdenscup om 6-8 år, forteller Pooja.

Cricketferdigheter og kroppsspråk i fokus

I etterkant av et effektivt informasjonsmøte gjennomførte man en 6 over kamp for de to jentelagene fra Sandnes og Viking - i strålende solskinn. Avslutningsvis fikk jentene en gjennomgang av kroppsspråket og uttrykket til cricket som idrett. Her ble de rådet til å følge kvinnecricket på TV, og på den måten kunne observere kroppsspråket til forskjellige cricketferdigheter som batting, bowling og fielding.

- Alt i alt var dette en spennende gjennomgang og god start på jentecricket i Stavanger. Sammen med klubbene er vi i ferd med å sette opp en 5 kamps T10-serie i Stavanger i løpet av det kommende året. Da alle jentene er under 17 år, blir dette en U17 jenteserie - den aller første av sitt slag i Norge. Vi vil rette en stor takk til Prakash og Mudassir, klubblederne i Viking og Sandnes klubbledere. Ikke minst takker vi trenerne som jobber med jentene: Amit og Ilango fra Viking og Gullsher og Aamir fra Sandnes, og selvfølgelig også Bijeyata for å ha deltatt i dette initiativet, avslutter Pooja.