FLINK.JPG

Prosjekt «FLINK» - Flere i Norsk Kvinnecricket

Kvinneutvalget ønsket i 2023 å gjøre en restart for kvinner og jenter i norsk cricket.

De samlede tiltakene fikk navnet «FLINK – Flere i Norsk Kvinnecricket.

- Ideen var veldig enkel: Vi ønsket rette og slett flere spillere i alle aldre, spesielt yngre, som spiller cricket over flere år, sier Pooja Kumari, trener for kvinnelandslaget.

- Vi tilbød derfor åpen bane på fredager i 2023 i Oslo, hvor jentene/kvinnene som deltok på øktene ble registrert i passende klubber i etterkant. Vi har fokusert på å få etablert minst to lag med U17-jenter, slik at vi kan starte Norges første U17-jenteserie i 2024. I tillegg holdt vi kontakten med klubbene og jentene i Stavanger som viste gode takter i 2023, blant annet ved å gjennomføre en 3-kampsserie, forklarer Kumari.

Etablerte jenteakademi

Da vintertreningen startet etablerte kvinneutvalget et U17 jenteakademi, hvor man samlet alle jentene for lørdagstreninger i Mortensrudhallen. Akademiet ledes av Bijeyata Kumari og Darshana A Kuruge.

- Dette hjalp oss med å utvikle fellesskap og teammiljø. For å gi jentene spillemuligheter, arrangerte vi en U17-jenteturnering i Stavanger i mars 2024, hvor alle lokale klubber deltok med enten fulltallige lag eller mixlag med jenter fra 2 klubber. Fra Oslo reiste et blandet lag til Stavanger med jenter fra to klubber. Dette resulterte i en flott turnering som samlet nesten 40 jenter forteller Kumari.

I mellomtiden tilbød Haugerud IF cricket søndagstrening for ungjenter fra og med mars. På kort tid resulterte dette i at mer enn 15 jenter med cricket her. Sentralt i dette tiltaket var involveringen av to unge kvinnelige trenere som nylig fullførte ICC-nivå 1 trenerkurs.

Første ungdomsserie for jenter

I samarbeid med MASK arrangerte kvinneutvalget nok en U17-innendørsturnering i april. Her deltok tre jentelag. Dette ble nok et vellykket arrangement, som ga kvinneutvalget selvtillit til å annonsere en trelags U17 T10 jenteserie i sesongen 2024 – for første gang. Det var planlagt at de tre lagene skulle spille fire runder mot hverandre, opplyser Kumari.

- Så langt er to runder unnagjort, og to runder gjenstår å spille i august og september. Vi arrangerte også en softball T10-turnering i begynnelsen av sesongen. Dette var en rekrutteringsaksjon hvor nesten 50 kvinner og jenter deltok. I tillegg har vi gjennomført en treningsleir i Oslo for U17 jenter, hvor også 8 jenter fra Stavanger tok turen. En ny leir er planlagt i august i Oslo og vi håper på besøk fra Stavanger også denne gangen.

- Totalt sett har U17-jenteprogrammet vært vellykket, og kvinneutvalget, som ledes av Raksha Jangir,  ser frem til å kunne gjennomføre en fullverdig sesong i 2024. Nå fokuseres det på å utvikle en U13-gruppe med jenter på lignende måte. Vi trenger støtte fra klubbene for å gjøre dette til en suksess, avslutter Kumari.