kurs fin.jpg
Ashis Patro på kurs i Finland.

NCF-representanter på dommerreise i Finland

Som et viktig bidrag til utviklingen av dommerkompetansen i Norge, deltok nylig to representanter fra Norges Cricketforbund på Level 1 Umpiring Tutor Course i Finland.

Fire deltakere fra Norge var opprinnelig påmeldt kurset: Ashis Patro, Afaaq Khan, Bilal Sheikh og Tariq Mir.
Bilal var forhindret fra å delta pga. personlige forpliktelser. Kort tid før avreise ble dessverre Afaaq Khan forhindret fra å delta grunnet sykdom.

- NCF har en forpliktelse til å fremme kompetanse og utvikling i alle organisasjonsledd, og deltakelse på dette kurset er en viktig del i våre utviklingsplaner, sier Trond Søvik, generalsekretær i forbundet.

Bredt spekter av emner

Level 1 Umpiring Tutor Course er en viktig hjørnestein i dommerpedagogikk, og består av et intensivt tre-dagers treningsprogram. Programmet er designet for å gi deltakerne de grunnleggende ferdighetene og kunnskapene for å kunne utvikle gode dommere.

Treningene ble ledet av ICC Master Educators Jasmine fra England og Jan fra Nederland, som begge er kjent for sin kompetanse og bidrag til cricket. Under deres veiledning fikk Ashis og Tariq innføring i et bredt spekter av emner som er avgjørende for dommerutdaning. Programmet la særlig vekt på praktisk læring, kritisk tenkning og realitetsimplementering. På den måten er deltakerne godt forberedt på å møte utfordringene de vil stå ovenfor under utdanning av nye dommere.

Beriket forståelsen

Kurset var en opplysende opplevelse, påpekte Ashis etter gjennomføringen.

- Innsikten og kunnskapen som deles av Jasmine og Jan har beriket vår forståelse av spillets nyanser fra dommerens perspektiv.

altTariq beskriver i etterkant kurset som en mulighet for livet.

- Å lære av slike anerkjente veiledere sammen med lidenskapelige jevnaldrende, har utvilsomt forbedret våre ferdigheter og selvtillit som dommerveiledere.

Engasjementet og prestasjonene til Ashis og Tariq er et viktig skritt fremover for NCF, påpeker Søvik.

- Denne opplæringen er en viktig del av dommerreisen, og setter presedens for kontinuerlig faglig utvikling. Det vil gjøre NCF i stand til å arrangere egne dommerkurs uten å være avhengig av å hente inn kursholdere fra utlandet. Å ha veiledere som forstår forskjellige språk og er godt kjent med lokale lover og regler, vil styrke fremtidige dommerkurs.
Vi gratulerer Ashis og Tariq med vellykket deltakelse, og ser frem til deres bidrag her hjemme. Vi håper også på fremtidige muligheter der flere medlemmer kan få tilsvarende læringsopplevelser – noe som vil styrke grunnmuren for cricket i Norge!