Wheelchair_cricket_i_Norge.jpg
Bilder fra arrangementer på Ekeberg sommeren 2016.

Har du lyst til å dra i gang wheelchair cricket i Norge?

Norges Cricketforbund sonderer nå mulighetene for å introdusere wheelchair cricket i Norge. Dette vil gi landets rullestolbrukere muligheten til å delta aktivt i sporten.

Wheelchair Cricket har allerede etablert seg i en rekke land hvor cricket som idrett allerede er etablert. I dag konkurreres det i wheelchair cricket i 16 land over hele verden.

- Med økende interesse internasjonalt, er det naturlig å se på muligheten for å opprette et crickettilbud for rullestolbrukere også her i Norge. Dette sammenfaller også med NIFs ambisjon om at idrett skal være tilgjengelig for alle, sier utviklingskonsulent Erik Andersen i Norges Cricketforbund.

Undersøker mulighetene

Norges Cricketforbund ble i juni kontaktet av Numan, som selv oppdaget wheelchair cricket under sin involvering i cricket.

- For Numan var det inspirerende å se hvordan sporten kan gi nye muligheter for de med mobilitetsutfordringer. Forbundet ønsker derfor nå i første omgang å undersøke hvor mange utøvere som kan tenke seg å prøve seg på wheelchair cricket. Om det viser seg at man har nok utøvere til å etablere to lag, vil NCF være positive til å bidra med hjelp for å få opprettet et godt tilbud, opplyser Andersen.

Tilpasset rullestol

Et nyttig hjelpemiddel for Wheelchair Cricket vil være bruk av den spesialdesignede "Xtreme rullestolen". Denne rullestolen er designet for ekstreme idretter, med robust konstruksjon og støtdemping, noe som gjør den ideell for Wheelchair Cricket. Den gir spillere økt stabilitet, hastighet og manøvrerbarhet. Her kan du lese mer om rullestolen.

- For å sørge for at rullestolene er tilgjengelige for de som ønsker å delta, vil man se på muligheter for dialog med NAV HMS. De har ressursene og ekspertisen som kreves for å tilpasse rullestolene til hver enkelt spiller, sier Andersen.

Alle rullestolbrukere som kunne tenke seg å prøve wheelchair cricket oppfordres til å kontakte administrasjonen på admin@cricketforbundet.no.

PS! Wheelchair-utøver Numan har også laget en spørreundersøkelse i Google Forms, for å undersøke funksjonalitet og andre behov til Wheelchair Cricket-spillere og idrettsutøvere. Denne kan du sjekke ut og besvare her:  https://forms.gle/5KDHHDTq4tjGMXAj8

Vi ser frem til å høre fra dere, og håper at interessen er stor nok til at wheelchair cricket kan etablere seg også i Norge!