Forpliktelser klubber og lag
Ordensrutiner baner;
https://cricketforbundet.no/om-cricket/ncf-spillereglement-2023/ordensrutiner §§22.10, 5.1, og 5.1.1,
§ 3.1 Endringer vedtatt i spillereglementet skal oppdateres på hjemmesiden til NCF senest 14 dager etter vedtak. Klubbene skal også informeres via e-post. Kaptein, lagleder og spillere er forpliktet til å sette seg inn i samtlige bestemmelser og endringer. Ingen endringer skal ha tilbakevirkende effekt.
§ 5.1 Lagenes ansvar
Begge lag har hovedansvaret for cricketbanen. Begge lag skal sørge for at banen er spilleklar senest 20 min. før kampstart, at scoreboard, boundary tau eller flagg er på plass og at banen er ryddet.
Banemerkingstau (boundary rope) & taukveiler/trommel (rope winder) lørdag – 1. kamp
- Begge lag er pålagt å rulle ut tauet ved hjelp av rope winder, 20 min. før kampstart
- Skulle morgenkampen være avlyst eller utsatt, flyttes ansvaret over på laget som skal spille neste oppsatte kamp
- Tauet skal bli liggende til søndag kveld
- Begge lag er pålagt å rulle tilbake tauet etter siste kamp er ferdigspilt, ved hjelp av rope winder
- Er ettermiddagskampen avlyst eller utsatt, må laget som spiller siste oppsatte kamp rulle tauet tilbake
§ 5.1.1 Ved ettermiddagskamper på hverdager, skal begge lag rulle ut og rulle tilbake tauet etter ferdigspilt kamp, ved hjelp av rope winder. Der det er boundary flagg, scoreboard, stoler og annet utstyr, skal dette plasseres/ oppbevares i tråd med gjeldende NCF instruks.
Hvis et lag nekter å samarbeide, vil regler som gjelder for sen kampstart og ev. walkover tre i kraft.
Dommeren plikter å påse at det blir gjort og rapporterer inn klubben som ikke samarbeider. Ved mislighold, vil det ansvarlige laget bli ilagt et gebyrforelegg på kr. 1000, -, som må være betalt innen fristen. Ved frist overtredelse, forhøyes beløpet til kr. 2000, -.
§ 5.2 Tørking av banen
Når det gjelder tørking av banen ved å suge opp vann ved hjelp av rollers eller liknende, er begge lag forpliktet til å samarbeide. Hvis et lag nekter å samarbeide, vil regler som gjelder for sen kampstart og walkover også gjelde her.
§ 5.4 Ved private turneringer
Ved private turneringer har vertsklubb ansvaret for å rydde bane området for søppel. Søppelrydding og vedlikehold av treningsbane skal skje i tråd med NCF sine instrukser. Hvis vertsklubb ikke oppfyller dette, skal klubben ilegges et forelegg på minst kr. 3000, -.
§ 6.1 I alle kamper skal det benyttes fargede cricketdrakter og fargede leggbeskyttere/pads (heretter pads). Lagene forpliktes til å innhente forhåndsgodkjenning av farge på draktene. I tillegg skal begge slagmenn/batters på pitchen ha lik farge på pads.
§ 6.2.1 NCF kjøper inn cricketballer på vegne av alle lag til bruk i kamper i regi av NCF og lagene forplikter seg til å kjøpe cricketballer fra NCF til bruk i serie og turneringskamper.
§ 7.1 All formell kommunikasjon fra klubb til NCF må gjøres via klubb e-post og ikke private e-post adresser. Klubbene er selv ansvarlige for å gi NCF korrekt og oppdatert kontaktinformasjon for klubben. Dette gjelder også kontaktinformasjon som står på hjemmesiden til NCF og i SA.
§ 8.3.1
- Alle spillere som ønsker å delta i organiserte turneringer i regi av NCF, må følge prosedyren i rekkefølgen som er angitt nedenfor for å søke om å bli spilleberettiget
- Uregistrerte spillere vil kunne registrere seg ved å sende en forespørsel om opptak til ønsket klubb, via Min Idrett, som må godkjennes av klubben i Klubb Admin (KA)
- Veiledning, klikk her, eller via NIF medlemskap, klikk her. (NIF medlemskap gir klubben mulighet til å legge inn ønskede innstillinger)
- Lisensansvarlig må opprette lisens for spilleren i Sports Admin (SA)
- Spilleren må deretter foreta registrering i NCFs turneringssystem (CricClubs)
- Betale registreringsavgift på kr. 100,- og betale lisens
- Godkjenning gjøres først av klubben og deretter NCF etter kontroll i Sports Admin (SA). For registrering i turneringsystemet klikk her
- Alle felt må fylles ut
- Ved manglende betaling av registrering og- / eller lisens, vil søknaden bli avslått. Ny søknad må da sendes.
§ 8.3.3 Hvis status på en allerede registrert spiller endrer seg i løpet av sesongen, gjelder de samme kriteriene for spilleberettigelse som nevnt ovenfor. Det er til enhver tid klubbens ansvar å sørge for at en spiller er spillerberettiget.
§ 8.3.5 En registrert spiller er først spilleberettiget når lisens for inneværende sesong er betalt og registrert i NCF sitt gjeldende medlemssystem.
§9.7.4 Maksimalt fire spillere over 23 år fra lavere divisjon kan brukes i en og samme kamp. Begrensning på maks antall spillere gjelder ikke U-23 spillere. Det er klubbens ansvar å sørge for at en spiller ikke overstiger antall kamper og bruk av antall spillere fra lavere divisjon Ved overtredelse eksponeres laget for sanksjonert jf. §21.1.1.
§ 13.1.2 Lag som melder walkover for sent eller ikke dukker opp, må stå til ansvar for betaling av totale dommerhonorar/ kostnader inkl. reiseutgifter. Klubbene må også stå til ansvar for kamper hvor NCF normalt skulle ha betalt dommerhonorar. For å unngå belastningen av honorarer, må walkover meldes innen kl. 15:00 dagen før på hverdagskamper og innen kl. 15:00 på fredag for kamper som skal spilles i helgene.
§ 17.5.4 Merking av landemerke/guard for batter på pitch (heretter gaurd)
Merking av batting gaurd på pitch med fot eller balltre/bat, er strengt forbudt. Kun kritt eller lignende kan brukes. Batting laget er pålagt å sørge for kritt. Første og siste advarsel gis som vil gjelde hele laget. Deretter må dommerne iverksette straffetiltak. 5 penalty runs for hver gjentakelse.
§ 21.2 Lagkaptein
Kapteinene er til enhver tid ansvarlig for at kampen utføres i tråd med «The Spirit of Cricket» så vel som innenfor NCF og ICC sine spilleregler.
§ 21.2.1 En lagkaptein er ansvarlig for sitt lags oppførsel før, under og etter kamp, både innenfor og utenfor boundary. Utenfor boundary begrenser seg til 50 meter fra boundary. Kapteinen plikter å bidra til fair play og en smidig gjennomføring av kamper (innings og overs) innenfor gitte tidsrammer. Dersom lagkaptein ikke bidrar til det ovennevnte, kan det ilegges bot på kr. 3.000, - til klubben, og utestenge kapteinen fra den første oppsatte kampen etter at sanksjon er kommunisert.
§ 22.2 Oppnevning av kvalifiserte dommere
Innen 1. april må hver klubb som deltar i kampaktivitet arrangert av NCF, forpliktes til å melde inn navn på minst to kvalifiserte dommere fra sin klubb som er tilgjengelige for å dømme minst fem kamper i løpet av sesongen.
§ 22.2.1 Lag som ikke melder inn kvalifiserte dommere til NCF innen fristen, avkreves forelegg på kr. 2.000, - per manglende dommer. Det er til enhver tid klubbens ansvar å ha nok kvalifiserte dommere som har fullført oppdateringskurs før sesongstart. Klubber kan søke NCF styret om dispensasjon fra denne regelen ved regionale/geografiske eller andre særskilte utfordringer.
§ 22.2.2.1 Klubbens ansvar å finne dommererstatning
Dersom en klubb ikke kan sende en kvalifisert dommer til oppsatt kamp, er det klubbens ansvar å finne en kvalifisert dommer fra en annen klubb som erstatning. En slik endring må meldes inn skriftlig til (a) DK, (b) post@cricketforbundet.no, senest 3 dager før kampen.
§ 22.5 Scoring
Scoring skal i utgangspunktet utføres av lagene selv. Alle klubber er pålagt å sende nok kandidater på scorerkurs. DK har til enhver tid mandat til å avgjøre behovet for oppsett av nøytral scorer.
§ 22.5.1
E. Batting laget har hovedansvaret for å oppdatere scoreboard etter hver over.
§ 22.5.3 Opplasting av kampdata/kampresultat
Hjemmelaget/scorer har ansvar for at kampdata lastes opp til NCF sitt valgte turneringssystem rett etter kampslutt og senest innen midnatt samme dag som kampen spilles. Manglende oppfyllelse av kravet kan medføre kr. 500, - i gebyr per dag som opplastingen er forsinket, oppad begrenset til kr. 3.000, -. Mottaker av gebyret bestemmes av § 22.2.6 og § 122.2.7.