NCF Strategi.png

Endring av seriespillstrukturen for norsk cricket

Den nye strukturen vil tilby seriespill i T20 formatet, Premier 40 overs, Championship 30 overs samt 100 balls.

Styret sammen med administrasjonen har over en lenger periode vurdert og evaluert situasjonen i norsk cricket.

Vi skal i henhold til strategidokumentet inkludere, respektere og engasjere, der hovedfokus for kommende periode er

• Anlegg
  • Organisasjonsutvikling
  • Ny fremtid
  • Topp prestasjoner

Link til strategidokumentet finner dere på nettsiden - TRYKK HER

Med utgangspunkt i gjeldende strategi, tilgjengelig banekapasitet og kriterier som følger som medlem av både NIF og ICC, har det vært behov for å vurdere og tenke nytt.

I samarbeide med styret, administrasjonen og dommerkomiteens leder, veiledning fra ICC for opprettholdelse av gjeldende kriterier for internasjonalt deltakelse og innkomne innspill fra klubber,
kan vi nå presentere et vel gjennomarbeidet produkt – nytt seriespillformat for norsk cricket.

Med nytt format vil vi få:

Mer cricket

Gjennomsnittlige ble det spilt 18 seriekamper i løpet av 2019-sesongen. Lag som kvalifiserte seg til NM fikk ytterligere 3 kamper samt finaler. Ny seriestruktur vil gi minimum 32 kamper pluss finale kamper.

Klubber med bredere tilbud

Muligheten til å spille mer cricket, øker behovet for større spillerstall for ikke å risikere nedrykk. Strengere regler vil tvinge lagene til å vokse, klubber til å slå seg sammen og øke lagenes spillerstall og alt i alt gi mer cricket til flere.

Bedre resultater i T20 formatet

Nytt format gir 10 ganger så mye T20-cricket for lagene. Resultater fra tidligere år viser at vi trenger ytterligere erfaring for å hevde oss internasjonalt i T20 – formatet. Med økt antall T20-kamper, vil norske spillere få muligheten til å hevde seg i det mest voksende spilleformatet på verdensbasis.

Kortere løp:

Klubber i de lavere divisjonene har lenge klaget på at veien til å spille mot de beste er lang og tidskrevende (over flere år). I den nye seriestrukturen vil flere lag rykke opp og ned, der løpet mot toppnivået vil kortes ned.

Større talentpool:

Mer talent vil komme frem via Premier- og Champions League enn noen gang før. Talentfulle spillere fra lag som ikke har nådd toppen vil synliggjøres tidligere.

Enklere kampoppstilling:

T20-modellen vil tillate en relativt lettere planlegging og oppsett av årlig kampplan.

Flere lag:

Omstrukturering av ligaen vil gi oss muligheten til å utvide kampaktivitet, som er en viktig del av våre strategiske mål frem til 2021.

MERK…

• Vi vil under lagledermøtet 9. desember presentere en utfyllende gjennomgang av ny spillestruktur
  • Spillereglement og nødvendige detaljer skal utarbeides og tilpasses i kommende periode.
    Arbeidet er pågående og vil presenteres i første kvartal av 2020 for innspill.

Vedlagt:

Seriestruktur Final 2020 NO.pdf